Het IAB presenteerde in de Grote Zaal het eerste grote onderzoek op het gebied van Affiliate Marketing in Nederland. De aankondiging geeft aan dat het in elk geval veel groter is dan iedereen denkt. Winni Notenboom van het IAB Taskforce Affiliate Marketing gaf ons inzicht in de resultaten van het onderzoek.
Doel van het onderzoek was “inzicht krijgen in de marktomvang en verwachte ontwikkelingen en trends op het gebied van afiliate marketing in Nederland”.
De 10 grootste netwerken binnen Nederland hebben meegewerkt aan het onderzoek en de omzetcijfers die gepresenteerd werden, zijn van het kalenderjaar 2009.
Gefactureerde omzet en orderwaarde in 2009:
De verwachtingen voor 2010 van elke respondent is een groei waarbij het gemiddelde groeicijfer tussen de 20% en 30% ligt.
Kwalitatieve conclusies vanuit het onderzoek:
Belangrijk is wel dat de Netwerken in het bovenstaande lead moeten nemen!
Voor de toekomst gaat Affiliate Marketing een nieuwe periode beleven. De verwachte pijlers van deze nieuwe periode, Affiliate Marketing 2.0, zijn: