04.08.2010
E-mail

Social voor branding en Email voor conversie

By: Jeffrey Bleijendaal

BlogE-mail
social-voor-branding-en-email-voor-conve.jpg
social-voor-branding-en-email-voor-conve.jpg

De meeste consumenten prefereren reclameboodschappen via email  over social media kanalen. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek, uitgevoerd door CrossView

In het onderzoek werden winkelbezoekers gevraagd naar hun favoriete communicatiemiddel voor reclamecampagnes. Het meest populaire middel was email (25%). Slechts 9% van de bezoekers was daadwerkelijk geïnteresseerd in reclame via websites zoals Facebook en Twitter.

Een ander onderzoek (van ExactTarget) toont aan dat de volwassen internetgebruiker zich eerder inschrijft op een email nieuwsbrief (via een Optin mailing), dan dat deze persoon hetzelfde bedrijf ‘liked’ of deelt op een social media website. Waarschijnlijk heeft dit te maken heeft met het feit dat de inbox van een ontvanger niet openbaar is. Mensen kunnen zich (ongegeneerd) aanmelden voor verschillende campagnes, zonder dat ze zich druk hoeven te maken om de reacties van anderen. Het grootste verschil zal echter komen doordat de verschillende social media mogelijkheden nog relatief nieuw zijn. De eerste versies van bijvoorbeeld Myspace/Hyves waren meer gericht op jongeren.  Kijkend naar de huidige kanalen is het duidelijk dat social media ook al aan het inburgeren is onder de volwassen gebruikers.

Uit het onderzoek van ExactTarget bleek ook dat de reden tot inschrijving voor dergelijke campagnes ook flink verschilt tussen email en social media. Niet geheel onverwacht schrijven email abonnees zich vooral in vanwege de mogelijke aanbiedingen en koopjes die ze toegestuurd krijgen. Social media aanmelders doen dit vaak om steun te betuigen aan het betreffende merk.

Waar bedrijven bij (bijvoorbeeld) Facebook op rekenen, is dat hun doelgroep groter wordt via de vriendenkring van hun bestaande abonnees. Facebook kan ook goed interactief gemaakt worden via kleine applicaties (vaak games) om gebruikers te interesseren en te binden. Al deze stappen zijn gericht op naamsbekendheid. Reclame die dan wordt verstuurd, zal niet met dezelfde interesse worden ontvangen als een soortgelijke emailcampagne, waar men vaak precies weet wat kan worden verwacht. 

Email en social media worden daarom ook steeds meer met elkaar verweven en moeten meer gezien worden als twee elkaar versterkende marketingvormen. Social voor het branding aspect en email voor het converterend aspect.

Dit artikel verscheen eerder op MailBlog.

Share this post