24.12.2010
Social Media

Onderzoek Facebook, what’s on your mind ?

By: Henk de Hooge

BlogSocial Media
onderzoek-facebook-what-s-on-your-mind.jpg
onderzoek-facebook-what-s-on-your-mind.jpg

Facebook heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van woorden in verschillende woordcategorieën in status updates.

Met de inmense aantallen status updates van ’s werelds grootste Social Media site moet dat tot boeiende en vrij nauwkeurige analyses kunnen leiden. Zo uiten jongeren veel meer negatieve emoties (met inbegrip van woede) en spreken ze vaak in de “ik vorm” en over school. Ouderen plaatsen meer updates en praten vaker over anderen met inbegrip van hun familie.

In het onderzoek werd een tweede dimensie gevonden om ook de reacties van je vrienden op status updates te onderzoeken. Eigenlijk moeten we het niet vermelden maar het onderzoek werd bijna vanzelfsprekend uitgevoerd via alleen Engelse updates. D
e woord categorieën die gebruikt zijn komen uit het LIWC woordenboek. Deze biedt 68 woordcategorieën welke overeenkomen met zinvolle psychologische en taalkundige constructies.

De woorden zijn gecategoriseerd op basis van hoe zij worden gebruikt in de (Engelse) taal (bijv. op hun emotionele inhoud (positieve emoties, negatieve emoties, verdriet, boosheid, enz.) of op het onderwerp waar aan het gerelateerd is (school, werk, religie, enz.). Infographic na de lees meer. Het volledige onderzoek, uitgevoerd door het Facebook Data-team, is te lezen op Facebook en geeft een mooi tijdsbeeld van de wijze hoe we op Facebook communiceren.

Grote afbeelding via deze link.

Share this post