Een jaar geleden zei Apple COO Tim Cook tegen een journalist van Businessweek “We believe in the simple, not the complex. We believe that we need to own and control the primary technologies behind the products we make, and participate only in markets where we can make a significant contribution.”. Gisterenavond zei Apple-topman Steve Jobs dat als je een Macbook als Mobile Device beschouwt, Apple meer geld verdient aan de verkoop van Mobile hardware dan welk ander bedrijf in de wereld.
Voor iedereen die tracht te begrijpen waarom Apple iedere keer weer zo’n hype, lees ongekende Free publicity, weet te veroorzaken, zal het duidelijk zijn. Los van alle strategie zit het gewoon in de dingen die ze maken. En daar is onnoemelijk over nagedacht. Je mag de apparaten haten of er verliefd op zijn. Zo ook met dat nieuwe ding, de iPad. Een tablet PC, nou ja, zeg het zelf maar. We vroegen het maar eens aan een aantal vrienden “Wat vinden we van de iPad“. Jullie reacties in de comments … (Artikel wordt regelmatig ge-update)
Mark de Kock [Dutchcowboys]:
Apple laat zien dat het alle kwaliteiten heeft om, als enige partij in de wereld, innovatieleider te zijn in personal computing. Met de jaren lijkt de snelheid waarmee ontwikkelstappen worden genomen ook toe te nemen. of het nou de Apple TV, iTunes, iMac, iPhone of nu de iPad is. Elke stap brengt ze dichter bij een betere persoonlijke beleving van hun doelgroep. Met de iPad breekt een nieuwe tijd aan van betaalbare, internet verbonden interactiviteit. Met de toename van gecombineerd TV kijken terwijl men het internet browst, streaming video, uitgesteld tv kijken via internet en online gaming komt deze “handcomputer” voor vele markten op het juiste moment om een succes te worden.
Ebooks, PC mini-laptops, allen hebben ze niet de gebruikers ervaring, gemak van toegang tot content en visuele prikkels die de Ipad lijkt te geven(een echt model heb ik nog niet gebruikt). Ik voorspel een grote marktaandeel groei die de traditionele software partijen zoals MSFT maar ook hardware producenten het nog wel eens erg moeilijk kunnen gaan maken. Power to the personal experience! Was getekend, een Apple fan(met genoeg overzicht om de relativiteit te zien en nog enthousiast te zijn)
Anique Strijthaegen [Wis & Waarachtig]: Zoals ik van Apple gewend ben, weten ze opnieuw een nieuw, uniek product uit te vinden. Een product waarvan wij als consument niet wisten, of nog steeds niet weten, of we het nodig hebben. Latente vraag? Ik geloof dat de combinatie van apps en UI zeker invloed gaat hebben op de manier waarop wij allemaal werken. Je kunt browsen, e-mailen, foto’s bekijken en video’s bekijken, muziek luisteren, gamen, eBooks lezen vanuit je luie stoel. Een mix van werken en ontspanning. Als een nieuw device als de iPad dit niet beter doet dan een MacBook of iPhone, heeft een iPad – het ‘tussenproduct’ geen bestaansrecht. Een netbook, waarin veel mensen een oplossing zagen, was hier zeker niet beter in. De iPad wel. Of het de iPhone of een MacBook vervangt, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Daan de Vogel [M-S-G]: Ik zie een grote markt als de kranten hier op kunnen inspelen. Boeken ed is geen probleem, maar tijdschriften en kranten lijken mij de killer app. Een complete multmedia-ervaring overal en altijd. Dus geen nu.nl rss leesvoer. Als uitgevers een faire prijs kunnen rekenen voor hun uitgaven weet ik zeker dat ik er gebruik van ga maken. Spelletjes ed zijn natuurlijk leuk maar aan mij nauwelijks besteed.
Ook een mooi apparaatje om je werk op te laten zien als artiest.
Een diepe en rijke reisgids. Een multiuser environment. Bijv zakelijk voorbereiden van vergaderingen en push pull technieken. Het ding is altijd online waardoor je met mooie pushtechnieken toffe dingen kunt doen. Oja: Dag fotografen Hallo filmers. HDfilm gaat nu boomen. Bestellen! Daan
Menno Flikkema [FirstFocus]: Wat een mooi ding! Ziet er inderdaad uit als iets wat ik mis tussen telefoon en pc, waarmee ik op de bank in de huiskamer nog even mijn mail kan checken en die review van wat ik vanaf ga kijken op IMDB. Weet niet of mijn vrouw er zo blij mee is, die vindt al dat ik te connected ben…. Maar weet niet of ik heb ga gebruiken om te presenteren of docs te typen (pages) hoewel ik het een mooi idee vindt als het werkt. Een paar minpunten: scherm vind ik als ik eerlijk ben wel low res, hij kan alleen maar recht op staan in de houder (niet in landscape mode als foto lijst) en de grote vraag is of ik niet behoefte zal hebben an multitasking zou toch jammer zijn als ik niet kan lezen en luisteren tegelijk 🙂 Verder wil ik er wel een hebben 🙂
Maarten Lens-Fitzgerald [Layar.com]: Ik heb er lang op gewacht en keek uit naar de onthulling gister. En nu sta ik de dag erna niet te springen. Wellicht is het omdat we wisten dat ie er aan kwam. Niet zoals toen met de iPhone waar we echt verrast werden. Of is het omdat er geen multitasking opzit of dat je nog steeds vast zit aan itunes en er geen OSX op draait. Oh ja, en geen camera. Alsof ze bewust wat zaken eruit hebben gelaten om onderscheid te maken tussen de computer (geen osx) en geen iPhone (geen camera, niet altijd 3G). Het is zoeken naar een plek voor deze nieuwe categorie computers.
Een ding hebben ze geleerd van der iPhone: we kunnen ze ook direct hier gebruiken. Geen carrier lockin. Mocht ik in de VS zijn rond de tijd dat de iPad in de winkel ligt dat is er dus wel een grote kans dat ik er mee naar buiten loop. Want ja, gadgets blijven leuk.
Marjolijn Kamphuis [Dutchcowgirls] :
Ik ben bang dat het ding – net als de iPhone – snel stuk gaat, dus als eReader of portable videoplayer op vakantie is ie dan niet direct geschikt. De vraag is ook of het scherm wel lekker leest, zoals bij de Kindle wel het geval is. De iPad is bovendien veel groter dan de Kindle, een soort mega-iPhone. Het is op zich wel een mooi ding, maar de hype is schromelijk overtrokken, iedereen laat zich nu meevoeren. Apple is echt mainstream geworden. Mijn nr 1 vraag is: waar gebruik je dit ding voor in de praktijk? En is het dat geld dan waard?
Erwin Blom [The Crowds]:
“Een computer is voor mij heel erg scannen, zappen, communiceren. De iPad heeft het in zich om lezen beter en leuker te maken. Dan heb ik het niet over de gewone e-books, dat geloof ik wel. Ik heb het over next generation boeken en tijdschriften. Crossmediale, dynamische titels, die de media inzetten die het krachtigst zijn. Lezen wanneer dat het best werkt, audio en video wanneer dat toevoegt, naast een statische romp, altijd de meest recente dynamische inhoud en de mogelijkheid tot discussie, communicatie en sharing. Vanuit dat perspectief kijk ik. En dan denk ik dat de iPad een apparaat wordt dat het idee van kranten, boeken en tijdschriften gaat veranderen. Daar kijk ik naar uit.
Peter Kentie [PSV]: Eerlijk gezegd ben ik een beetje underwhelmed over de iPad. De voorspellingen kwamen zowat allemaal uit en dat beetje extra dat Steve uit de mouw van zijn zwarte coltrui tovert ontbrak. Het is feitelijk een iPod Touch XL met een beeldschoon scherm en ideaal voor casual internet consumptie. Maar de Apple iPad is geen nieuw ‘medium’ en dat had ik en menig ander uitgever verwacht. De New York Times demo was echt magertjes. PSV had geanticipeerd op hogere verwachtingen, zie deze demo.
Barbara van den Boogaard [Uma Media]: Als je het mij vraagt is het een belachelijk grote iPhone. HAHAHA ik schiet er eigenlijk een beetje van in de lach. Hij lijkt wel in het video geanimeerd… dit kan niet waar zijn. Ben benieuwd wat ie kost… Volgens mij is de volgende stap dat de apple book een touchscreen krijgt. Ik zou deze fase dus overslaan!
John Kivit [Multiscope] : Ik vind het een bijzonder apparaat, een ‘must have’. Het heeft naar mijn mening de potentie om de digitale content industrie een nieuwe impuls te geven en andere e-readers naar de achtergrond te verdringen. Je ziet in de eerste reacties in de markt ook dat mensen het geweldig vinden of helemaal niks. Deze controverse zie je ook bij andere belangrijke technologische doorbraken (PC, GSM, Internet). De ‘fans’ van dergelijke innovaties trekken op de lange termijn vaak de ’tegenstanders’ mee in de vaart der volkeren. Hoe vaak hebben mensen vroeger niet gezegd echt nooooooit op straat te gaan lopen bellen 🙂 Apple heeft er voor de iPad aan mij in ieder geval weer een klant bij.
Annerieke Kamphuis [Whizpr] : PR-wise vind ik de lancering van de iPad een groot succes. Het beïnvloeden van beïnvloeders is wel gelukt. Het systematisch lekken van foto’s en informatie, en de continue geruchtenstroom heeft de iPad volledig gehyped en is goed gelukt. Twitter liep gisteren over van de tweets. Google laat 2 miljoen hits zien. De aandelenprijzen bleven stijgen toen er nog over de Apple tablet werd gespeculeerd.
Wat ik jammer vind in deze tijd waar openheid van bedrijven wordt verwacht en interactie, is de overbezorgdheid van Apple als het gaat om bloggen door eigen medewerkers. Ook staat Apple niet bekend om zijn uitstekende mediarelaties en is het imago van het merk heel sterk verbonden met de persoon Steve Jobs. Op relatieniveau valt nog veel te halen. Apple maakt gebruik van de media, maar bouwt er geen credits op. Als er eens producten komen die minder mooi zijn of goed, of een keer echte problemen zijn, dan zal er weinig sympathie zijn…
En dan nu de vraag of de iPad een commercieel succes wordt. Voorziet de iPad in een behoefte en zit de consument er op te wachten? Eerdere tablets zijn tot nu toe geen succes geweest. Maar persoonlijk denk ik dat het hier anders ligt. Ten eerste maakt het hele package met de iBook Store het een serieuze concurrent voor bestaande e-readers. Die markt verdubbelt dit jaar. Het grootste struikelblok tot nu toe voor de acceptatie van e-readers was de gebrekkige online shopervaring. Het kan niet anders dan dat de iBook Store daarin verandering gaat brengen.
Een en ander blijft afhankelijk van de kwaliteit, beschikbaarheid en prijs van de apps en e-books, maar ik denk dat consumenten voldoende vertrouwen hebben in Apple ervoor te gaan. Na de iPod, iPhone wil je toch ook een iPad. Ik ben om. Alleen al omdat het zo’n ongelooflijk mooi ding is.
Gijs Vroom [Emerce] : De iPad zal in mijn optiek opnieuw ‘gamechanging’ zijn. Pas als we ‘m in handen hebben en er mee gaan werken zullen we beseffen wat dit apparaat betekent. Natuurlijk heb ik m’n twijfels over gebruik zonder toetsenbord, ook al kun je er een aansluiten. Echter, ik vermoed dat door het gemak waarmee mensen met dit apparaat kunnen werken het een ultiem handig informatie-pad wordt die de minilaptop of in veel gevallen de laptop, overbodig maakt..
Esther Gons [Wilgenbroed] : Op zich ben ik nog niet overtuigd van de iPad als HET device dat we nodig hebben en het lezen van boeken en tijdschriften onmiddellijk zal veranderd. Wat ik wel zie is een nieuwe stap op weg naar die verandering. Ik denk meer aan geweldige toegevoegde waarde bij toepassingen in het educatieve systeem en bijvoorbeeld de medische wereld.
Lezen leren, opzoeken, kijken. Het is een device dat de ontwikkeling naar andere toepassingen zal aanzwengelen net als de iPhone voor de telefoon heeft gedaan denk ik. We willen toch ook straks op elke plek een device nodig hebben om verbonden te zijn, om documenten mee te nemen, tijdschriften te lezen om geïnformeerd te zijn. De iPad is zeker een device dat daar zal zorgen voor een nieuwe manier van beleven. Ik ben benieuwd hoe het is om er mee te werken. Heb ik die ’tussenoplossing’ nu nodig of is het echt een ‘gadget’ of leuk speeltje, ik weet het nog niet, maar ik ben zeker benieuwd naar de mogelijkheden en bruikbaarheid.
Patrick de Laive [TheNextWeb] : In eerste instantie was ik teleurgesteld. De verwachtingen waren ook zo hoog. Een grote iPod Touch is toch een beetje een tegenvaller. Maar er zitten ook wel weer hele briljante dingen in. Neem iBooks applicatie. Iedereen die over eReaders praat wil graag een kleurenscherm op basis van e-inkt. Apple wil waarschijnlijk graag die markt in, maar een e-inkt scherm is op dit moment nog niet te combineren met het ideale scherm om te surfen en videos op te kijken. Ze kiezen ervoor om hoge kwaliteit scherm aan te bieden waar je ook op kan lezen..
Veel mensen die aan een e-reader zaten te denken zullen waarschijnlijk toch kiezen voor de iPad ondanks dat de lees ervaring minder zal zijn dan bij de kindle bijv. Weer een nieuwe markt voor Apple om zich in te dringen. Ik weet zeker dat als ik in de Apple store sta en dat ding in mijn hand heb dat ik hem dan toch wel koop. Power of Apple 🙂
Leon Krijnen [BN de Stem] : Ik voel me genaaid door The Man. Nog geen argwaan, toen gisteravond even na 19:30 gaande de live verslaggeving op Engagdget voor de eerste keer een rijtje specs in beeld verscheen. Nieuwe processor, hmmmm, 9.7 inch, hmmm, LED, hmmm, tot 64 gig flashmemory, hmmm, ziet er goed uit hmmm. Natuurlijk heeft zo’n ding multitasking, want dat is anno 2010 net zo vanzelfsprekend als dat er WiFi in zit. Niet dus. He?! Echt niet?!
Nog maar eens gaan zoeken en hard uit een mooie droom ontwaakt. Geen multitasking. Het is potverdomme 2010 en ik kan niet internetten of typen terwijl ik naar muziek wil luisteren? Geen multitasking! Ik voel me &**(&^%(^(^&$$(&^$!!!!! genaaid door The Man!
Stephan Fellinger [Spinawards] : Steve Jobs heeft de afgelopen jaren bewezen een neus te hebben voor succes. En de groep “Believers” in het merk Apple groeit nog steeds. Dat er wellicht technisch betere apparaten zijn is in dit geval ook niet zo relevant, er zijn nl ook technisch gezien betere telefoons dan de iPhone. Maar het succes van de iPhone zit en zat natuurlijk vooral in het sexy imago van de telefoon, de nieuwe standaard in gebruiksgemak, in combinatie met de enorme hoeveelheid apps.
Zelf vind ik vooral die ontwikkeling dan ook het meest interessant aan de iPad. Er zullen apps ontwikkeld worden met toepassingen voor de iPad, die we wellicht nu nog niet kunnen voorstellen. Fantastisch toch, dat een compleet leger aan ontwikkelaars dat voor Apple gaat bedenken en ontwikkelen? En juist die toepassingen, wederom in combinatie met dat sexy imago (het is natuurlijk een apparaat waar veel mensen graag gezien mee willen worden) zal weer zorgen voor een nieuwe standaard binnen onze branche. In dat kader vind ik het ook interessant om te horen dat veel mensen van mening zijn dat de toekomst aan de browser is, je zou toch denken dat Apple met de iPhone bewezen heeft, dat Apps een eigen plek hebben veroverd binnen onze industrie, naast de browser.
Boris Veldhuijzen van Zanten [TheNextWeb] : Zoals altijd met nieuwe Apple producten moet ik even wennen aan de iPad. In je hoofd stel je je van te voren van alles voor en de realiteit is dan altijd net even ietsje anders. Wel is meteen duidelijk dat dit het begin is van een nieuwe hoofdstuk in de computer historie.
Apple noemde het een “new category” en het lijkt er op dat ze dat voor elkaar gaan krijgen. Ik gebruik zelf een MacBook pro (15 Inch) en sleep die overal mee naar toe. s’Avonds zit ik er mee op schoot nog wat te lezen, een beetje te surfen en ik kijk er wat films of series op. De iPad neemt die functie over en verbetert de ervaring. Voor heel veel mensen zal de iPad een standaard huis computer worden en over een paar jaar is een laptop op de bank iets van vervlogen tijden.
Harold Kuepers [Stylecowboys] : Als gadget-freek zat ik al maanden uit te kijken naar de nieuwe tablet van Apple. Elke dag dat de lancering dichterbij kwam werd de spanning hoger. Nu heeft dat natuurlijk te maken met het feit dat ik Apple gek ben en ook nog eens dol ben op alles wat met lifestyle, domotica en computers te maken heeft. De iPad wordt geen vervanger van je iPhone of andere mobiele telefoon en zal ook niet je Macbook vervangen. Ik denk zelfs dat hij er niet tussen in hoort. Volgens mij wordt de iPad een gezinsdevice wat altijd en overal in het huis rond slingert.
Toen ik van morgen wakker werd en mijn krantje zat te lezen was ik me aan het bedenken dat ik dit over 62 dagen op mij iPad zou doen. Rustig bladerend door het nieuws, direct wat filmpjes erbij kijken, even op Stylecowboys kijken, even op twitter kijken en natuurlijk ook mijn verlichting aan zetten en de verwarming op de badkamer iets hoger zetten. Hier gaat het volgens mij gebeuren. De iPad gaat HET device worden wat je in en rondom huis gaat gebruikt om je online-leven op internet te koppelen aan je dagelijkse bezigheden in en rondom huis. Nu gebruik ik een Pronto om mijn verlichting, open haard, verwarming en mijn AV-apparatuur te bedienen. Met de Pronto heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld RSS-feeds te lezen en dat is super. Gewoon op de bank televisie kijken en als er even reclame is toch snel op de Pronto mijn RSS lezen. Wat hierin ontbreekt is het surfen op internet en het bekijken van je sociale netwerken. Hier gaat volgens mij de iPad een heel belangrijke rol spelen. Het is een device wat alle individuele systemen aan elkaar gaat koppelen en de interface van je leven wordt.
Volgens mij gaat de iPad een van de devices worden die we over een paar jaar niet meer weg kunnen denken in ons dagelijkse leven. Hierbij bedenk ik me dan wel dat als ik de krant verdeel onder ons vieren, omdat we allemaal wat willen lezen, ik dus vier iPad’s moet kopen 🙂
Jim Stolze [Toscani] : Zodra de iPad te koop is doe ik 4 dingen:
1. Ik ga voor 100$ boeken kopen in de boekenwinkel.
2. Ik ga voor 100$ een nieuwe accu kopen voor mijn Powerbook.
3. Ik ga voor 50$ aan audioboeken kopen voor mijn iPod.
4. De rest van de 500$ die de iPad kost, stort ik op giro 555.
Ik heb namelijk al een iPod, iPhone en MacBook. Daar hoeft echt niets tussen in. Boeken lees ik het liefst op plekken zonder computers.
Pascal Cools [Flanders DC] : De iPad is een iPhone waar je niet mee kan bellen. Een iMac waar je niet echt mee kan computen. Een iPod waar je niet mee kan gaan joggen. Het wordt dus ongetwijfeld weer een succes. Apple zal er in slagen een behoefte te creëren die er voorheen niet echt was. En net als met de muziekindustrie, heeft Apple nu voor de boeken- en krantenboeren de deur opengezet voor het nieuwe business model dat ze al lang aan het zoeken waren. Wel bekijken hoe lang het duurt voor de iBookstore ook buiten US beschikbaar is.
Ron Smeets [MobileCowboys] :
Goh, wat vind ik van de iPad? Zonder hem natuurlijk echt in mijn handen gehad te hebben kan ik alleen maar van een afstandje en op de specs oordelen. Het design valt me op het eerste gezicht een beetje tegen. Daarnaast mist de iPad mijns inziens enkele cruciale features. Hieronder een kleine opsomming van de negatieve punten die mij opvielen
Geen Multitasking. Dit is toch wel een van de meest gehoorde gebreken. Bij de iPhone kun je er nog enigszins mee leven maar een tablet moet dat tegenwoordig toch ondersteunen. Geen (web)cam. Een misser van de bovenste plank. Geen Flash support. Tja, dit is al jaren een gemis op de mobiele Apple gadgets. Lelijke dikke rand. Er zal ongetwijfeld over nagedacht zijn waarom die rand nodig is, maar daarvoor hoef je het nog niet mooi te vinden. De iPad lijkt zo wel erg veel op een digitale fotolijst. Geen 16:9 display. Video kijken is een van de features waar Apple op gokt met de iPad. Zonder 16:9 display wordt dat geen ultieme ervaring.
Scherm en Accu niet echt geschikt voor eReader (iBook) functie. 10 uur lijkt lang, maar als je een boek leest is dat niet zoveel, zeker als je er ook nog andere dingen mee doet 😉 Vrijwel iedere dag opladen dus. Daarnaast denk ik dat het niet echt prettig leest in de zon. Het blijft LED/LCD versus e-Ink en die laatste oplossing is misschien wel iets duurder maar het leest ook o zo prettig. Natuurlijk is e-Ink niet echt een optie voor de iPad, maar positioneer hem dan ook niet als een eReader is mijn eerste gedachte.
Verder heeft de iPad ook de gebruikelijke Apple gadget nadelen zoals het ontbreken van uitbreidbaar geheugen en een accu die je zelf niet kunt verwisselen. Voor wat betreft de negatieve punten wil ik het hierbij laten totdat ik het apparaat zelf in mijn handen gehad heb. Natuurlijk zal de User Interface van Apple wel weer bijdragen aan een relatief unieke en zeer gebruiksvriendelijke user experience en alles wat hij doet zal hij waarschijnlijk ook erg goed doen dus de kans bestaat dat een aantal van de tekortkomingen zoals ik die nu kan zien daardoor teniet gedaan zullen worden. Dat was al zo bij de iPhone en dat is iets waar Apple natuurlijk ook heel goed in is…