Wat het businessmodel er achter is weet waarschijnlijk nog niemand exact maar dat de markt van url shorteners verdomde interessant blijkt vandaag maar al te duidelijk. Terwijl nog maar amper 24 uur geleden Google hun variant goo.gl heeft gelanceerd gaat de huidige marktleider erop en erover en introduceert Bit.ly Pro.
Met bit.ly Pro krijgen gebruikers de beschikking over verbeterde analytics en kunnen uitgevers en merken die worden toegelaten tot de service eigen url shorteners creëren. In ons geval zou dat bijv. iets kunnen worden als dcow.bs of korter dc.bs.
De dienst, I know het wordt eentonig, is nog in beta stadium en alleen beschikbaar voor een klein aantal uitgevers waaronder AOL, Bing (natuurlijk ;-)), WSJ, Foursquare, MSN, the New York Times, TechCrunch en nog een aantal andere sites in de VS.
Door eenvoudig straks een “+” aan het einde van iedere bit.ly link te plaatsen (of achter de white-label versie) krijg je real-time informatie over de desbetreffende landingspagina met het aantal clicks en hoe deze is geshared. Daarnaast wordt een nieuw real-time dashboard geintroduceerd met meer informatie over hun toepassing. Belangrijkste bronnen zijn o.a. Twitter, Facebook, MySpace en IM.
Voor een uitgever is het prettig om een eigen url shortener te bezitten omdat deze direct de bron verraad. Nu blijft het gissen welke site achter http://bit.ly/66GAB zit. Bij http://dc.bs/66GAB zou het duidelijk moeten zijn ;-). Naast bit.ly en goo.gl werkt ook Facebook aan haar eigen url shortener met fb.me.