Google heeft patent aangevraagd om advertenties af te spelen gedurende de tijd dat een telefoongesprek niet actief is. Dit kan zijn op het moment dat de telefoon nog over gaat of als je in de wacht wordt gezet. Het lijkt erop dat Google weer op zoek is naar nieuwe vormen van inkomsten. Het past ook helemaal in de lijn van Google Voice zoals die nu in de VS wordt uitgerold.
Het patent, wat toegekend is aan Google op 16 juli 2009, beschrijft een systeem waarbij gesproken advertenties worden afgespeeld tijdens telefoongesprekken.
De software zoekt naar momenten waarop een telefoongesprek niet actief is. Dit is bijvoorbeeld wanneer de beller aan het kiezen is of in de wacht staat. Voor zowel IP, GSM als vaste lijn wordt het patent aangevraagd.
De advertenties zou men op twee manieren kunnen toepassen.
Het nummer wat gebeld wordt zou men kunnen gebruiken. Hierbij wordt een profiel aan het telefoonnummer van het betreffende bedrijf toegekend op basis waarvan advertenties kunnen worden toegewezen. Als dit gebeurt zul je zien dat concurrenten tijd kopen om advertenties te laten afspelen, in de tijd dat jij je klanten in de wacht zet. Lijkt me niet zo fijn -alhoewel- het zorgt er misschien wel voor dat de wachttijden korter worden!
Ook kunnen advertenties gebaseerd worden op het nummer dat belt. Hierbij zou je dan een selectie kunnen maken op basis van plaats of je profiel.
Wat het zal worden is nog niet helemaal duidelijk. Vaak zie je dat een patent heel breed wordt aangevraagd en dat er slechts een gedeelte of helemaal niks van wordt gebruikt. We zullen zien, nee, horen wat het wordt.