16.04.2009
Events

#TNW Jeff Jarvis “It’s not Google I love, it’s you”

By:

BlogEvents
tnw-jeff-jarvis-it-s-not-google-i-love-i.jpg
tnw-jeff-jarvis-it-s-not-google-i-love-i.jpg

Jeff Jarvis is een begenadigd spreker op The Next Web. De zaal was rustig en luisterde (en twitterde) vol genot naar het betoog van Jeff over de nieuwe ontwikkelingen om ons heen. Alles opgehangen aan de vraag “What would Google do?” Hij is een fan van Google, maar zijn verhaal gaat niet over het verGoogle-iseren van de wereld. Eerder over de nieuwe ontwikkelingen.

Jeff Jarvis vliegt door zijn presentatie (zie Slideshare) en haalt er een aantal interessante voorbeelden en gedachtensprongen uit die aangeven in wat voor nieuw tijdperk we leven.

Nieuwe relatie

Jeff is mede bekend geworden door zijn online ruzie met Dell, nu genaamd Dell Hell. De computerfabrikant weigerde om online te luisteren naar zijn klanten en dat werd door Jeff aardig onderuit gehaald in zijn blogposts. Dell is tegenwoordig omgedraaid. Ze geven de controle (deels) aan klanten, ze luisteren naar bloggers.

Nieuwe architectuur

Dit is de kerngedachte van het betoog van Jeff. Bedrijven zouden meer een platform moeten zijn in plaats van een “walled garden”. Google is een platform waarop anderen kunnen verder springen. Werner Vogels noemde dit gisteren ook in zijn betoog: “Make sure your customers are successful, so you get succesful.” Denk gedistribueerd, doe wat je zelf het beste doet en link naar de anderen. Bedrijven kunnen zo meer en meer een ecosysteem worden waar samen met klanten en fans gezocht kan worden naar nieuwe manieren om samen succesvol te zijn.

Nieuwe samenleving

Facebook’s Mark Zuckerberg wordt gequote:”You don’t create a community. It’s already there. You help them do what they want to do”. Wat je het beste kunt doen is een elegante organisatie ontwikkelen om dat te ondersteunen en te faciliteren.

Uiteindelijk kregen we een aantal interessante gedachtensprongen over een Googley Restaurant (mensen die dit eten, drinken er deze wijn bij; reviews en ratings in het restaurant) en een Googley Auto: gooi een deel van het designproces open om echt je eigen auto samen te stellen, inclusief de mogelijkheid om anderen je auto te laten verven.

Jeff eindigt met de gedachte dat we in de toekomst allemaal, voor altijd, aan elkaar gelinkt zullen blijven. Is dat slecht? Niet per sé. Als je er optimistisch naar kijkt kan dit een positieve impact hebben op de toekomst. Je kunt in contact blijven als je wilt, blijven leren en communiceren.

Jeff’s verhaal was zeker interessant om te volgen. Ik vond er geen enorme eye-openers in maar het versterkt wel mijn persoonlijke gedachte dat platformen, ecosystemen, steeds belangrijker worden voor merken èn voor mensen. Gelukkig trok Jeff ook het boetekleed aan. Want hij geeft een boek uit. Als hij zijn eigen gedachtengang volgt, dan zou het boek online te vinden zijn, downloadable, doorzoekbaar, uitbreidbaar, als platform. Tijd om zijn uitgever eens naar de presentatie te laten kijken?

(Foto: Anne Helmond)

Share this post