Laten we er geen doekjes meer om winden. Traditionele reclamebureau’s zoals we ze kennen – de FHV’s, Ogilvy’s, UbachsWisbrun/JWT’s etc van deze wereld – zullen in 2009 ophouden te bestaan. Langs alle kanten wordt aan het bestaansrecht van deze creatieve hotspots geknaagd. Is het niet door de interactieve bureaus die complete accounts overnemen, dan is het wel door de hypergenetwerkte, altijd-in-verbinding-staande, co-creatie-klaarstaande consument! Afgelopen week is de definitieve nagel aan de doodskist van de creatieve industrie gelanceerd: De Guerrilla Generator…
Met deze online applicatie kan iedereen (dus ook marketeers, accountmanagers en projectmanagers) met één druk op de knop een virale campagne lanceren. Met de Guerrilla Generator maakt Wim de Taard (een alias, want werkzaam bij een groot bureau) een behoefte beschikbaar: “We hoorden creatieven steeds vaker de uitspraak doen: “Doe mij een viral” om zo maximaal bereik te halen. Dus we dachten: Laten we dat mogelijk maken!”. En dat is gelukt…
Je hoeft bij de applicatie alleen een merk- of bedrijfsnaam in te vullen en op de knop te drukken. Geheel automagisch komt een krachtig verfilmbaar script te voorschijn die als viral kan dienen. De software komt inclusief creatieve rationale. Voor een volledige analyse kan via de knop “lees hier meer” een document worden gedownload wat Raad-van-Bestuur-ready is. Of voor je commercieel directeur, of marketingboard.
Voorbij zijn die eindeloze creatieve en strategische briefings, die nachtenlange brainstormsessies, het terugschrijven naar een rationale. Vanaf nu kan elk merk, elke consument, met een paar klikken op de knop een viral maken. De Taard verwacht dat bureaus er ook gebruik van zullen gaan maken. De Guerrilla Generator blijft in elk geval in 2009 gratis draaien, daarna wordt gekeken naar de mogelijkheid om er een businessmodel aan te hangen.