25.06.2008
Marketing

AmazonMp3 komt naar Europa!

By:

BlogMarketing
amazonmp3-komt-naar-europa.jpg
amazonmp3-komt-naar-europa.jpg

Amazon UK start dit jaar met het verkopen van MP3’s, dat schrijft de Engelse Telegraph dit weekend. Tot nu toe was de AmazonMp3  alleen beschikbaar voor kopers in de Verenigde Staten (“Amazon MP3 Purchases are limited to U.S. customers.”) en handhaving van die restrictie was door de creditcard gegevens eenvoudig. AmazonMp3  biedt een aantal voordelen ten opzichte van marktleider iTunes:
–    er is een gevarieerd prijsbeleid, dus niet alleen de 0,99 per song van iTunes,
–    DRM zit er bij AmazonMp3  niet op, bij iTunes wisselt dat per album,
–    AmazonMp3  gaat voor 256 kbps, iTunes wisselt; 128, 192 en 256 kbps.
Daarentegen heeft iTunes 8 miljoen songs online, AmazonMp3  blijft steken bij 5 miljoen. Maar het one-price-fits-all model van iTunes wordt door AmazonMp3 nu onder druk gezet, want..

sinds twee weken biedt AmazonMp3  “Daily Deals” en “Friday Five”, acties die korting geven op individuele tracks en albums. Coldplay’s “Viva la Vida or Death and All His Friends,” ging vorige week voor $8,99 (€5,80) de deur uit en de catalogus voor $1,99 (€1,30). Friday Five biedt op vrijdag vijf albums voor $5 per stuk. Het succes is direct zichtbaar, want praktische alle speciale prijs albums staan in de Amazon bestsellerlijst. Voorbeelden van deze prijselasticiteit: “Let it Bleed” 1969, Rolling Stones , Robert Plant & Alison Krauss’ “Raising Sand”,  Gnarls Barkley’s “The Odd Couple.”,  Linkin Park’s “Minutes to Midnight” en Queen “Greatest Hits” allemaal voor $5 (€3,25) en genoteerd in de Top 10.

De Nederlandse marktleider in digitale downloads Aim4Music, -70% van de “white label” markt en een catalogus van 2 miljoen titels – twijfelt of ze dit soort prijs stunten kunnen volgen. CEO Henri Lessing: “Onze kosten liggen hoog door investeringen in software, hardware en de licentie voorschotten die we aan de content eigenaren moeten betalen. Onze marges zijn daarom heel gering, wij moeten het hebben van schaalgrootte. Daarom zijn we bezig met internationale expansie in Italië en Spanje”.  De tegenvallende groei van legale muziek-downloads  in Nederland wordt volgens Aim4Music voor een deel veroorzaakt door de lage prioriteit die content-eigenaren digitale distributie geven (binnenkort een uitgebreide post over Aim4Music).

Dus het oude rigide Steve Jobs prijsmodel van 0,99 komt steeds meer onder druk te staan. De platenfirma’s waren al nooit een groot voorstander, maar konden moeilijk om de grootste platenwinkel in de VS (zegt iTunes zelf) heen. Warner Music kondigde vorige maand aan te gaan experimenteren met variabele prijzen en hebben daarvoor samenwerking gezocht met Digonex Technologies. Door een dynamische prijsstrategie  gaan ze bij top en slow sellers de “sweet spot” zoeken om zo de omzet te maximaliseren. Dat kan resulteren in prijspromoties zoals bij AmazonMp3, maar ook in tijdelijke prijsverhogingen wanneer de vraag piekt. Het lijkt een kwestie van tijd voordat ook iTunes gaat experimenteren met variabele prijzen.
Mijn vraag of AmazonMp3 ook aan het vaste land in Europa gaat leveren, wilde de Amazon pers afdeling niet bevestigen/ontkennen.

Share this post