Dagelijks bezoeken duizenden toeristen (van binnen en buiten Nederland) onze hoofdstad. Sinds de I Amsterdam campagne uit 2004 is de populariteit van de stad flink gestegen. Het imago van seks en drugs zal de stad niet zo snel kwijt raken, maar daar hoeft Amsterdam zich geen zorgen over te maken. Met jaarlijks terugkerende evenementen, zoals de Amsterdam International Fashion Week, is de stad qua bekendheid en populariteit alleen maar aan het groeien.
De mensen die in Amsterdam wonen, kennen de toeristen op de huurfietsen wel, die gevaarlijk en zonder de verkeersregels te kennen door de stad fietsen. Naast de huurfietsen zijn de rondvaarten door de Amsterdamse grachten in populariteit gestegen. Zo blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Ik moet toegeven dat zo’n tocht door de grachten best leuk is, vooral op een van die waterfietsen.
Volgens Felix Guttmann, een van de oprichters van Canal Company, zijn de waterfietsen in de zomer een groot succes. De meeste toeristen willen op eigen houtje de stad verkennen en dat is goed te doen op een waterfiets. Het bedrijf is op dit moment de grootste aanbieder van tochten in de grachtengordel van Amsterdam. Van waterfiets tot rondvaartboot, de toerist weet het wel te vinden! Jaarlijks gaan 1,1 miljoen toeristen met Canal Company te water
Nu de lente op de stoep staat kunnen alle toeristenattracties in Amsterdam weer volle toeren draaien… voor de bewoners van de stad misschien een beetje irritant, maar voor de stad zelf heel goed!