Tienduizenden nieuwe mensen registreren zich dagelijks op Twitter. In maart steeg het aantal nieuwe unieke gebruikers op Twitter met meer dan 100% tot 14 miljoen.
Maar het gros van die mensen vindt de microblogsite niet veel. 60% van deze nieuwe tweeters keert de site de maand erop alweer de rug toe, blijkt nu uit onderzoek van Nielsen Research. Volgens David Martin van Nielsen Research hypothekeert dit opmerkelijk laag retentiepercentage van 40% Twitter’s toekomst en vormt het: “een significant obstakel voor succes op de lange termijn. Een hoog retentiepercentage verzekert nog geen succes maar is wel een eerste vereiste. Na verloop van tijd zijn er gewoonweg niet genoeg nieuwe leden om de veelvuldige afhakers te vervangen,” aldus Martin in de Financial Times.
Martin vergelijkt Twitter met Facebook en MySpace en komt tot de vaststelling dat de retentiepercentages van beide laatstgenoemden dubbel zo hoog waren toen zij hun product lanceerden. “Dat retentiepercentage ging ten tijde van hun explosieve groei enkel omhoog en ook vandaag zitten ze beiden in de buurt van 70%.”
Nu Facebook haar diensten aanpast en een aantal features van Twitter gewoon overneemt, geven deze cijfers aan dat Facebook, met meer dan 200 miljoen gebruikers en haar stevige retentiepercentages, weinig te vrezen heeft van de buitenproportionele interesse in Twitter.