11.03.2009
Advertising

Google kondigt digitale ja/nee sticker aan

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising
google-kondigt-digitale-ja-nee-sticker-a.jpg
google-kondigt-digitale-ja-nee-sticker-a.jpg

Google kondigt vandaag aan dat het een scala van introducties en advertising zal doen, gericht op de display-markt. Een van belangrijke innovaties: een tool waarmee gebruikers kunnen aangeven in welke advertenties ze geinteresseerd zijn. “Bringing the science of search to the art of display”.

Het interesed based adverteren van Google gaat ervoor zorgen dat je op websites die deel uitmaken van het Google content network advertenties gaat zien die relevant zijn voor jouw surfgedrag. De belangrijkste innovatie volgens Google is dat je een opt out mogelijkheid hebt: Een soort “digitale ja/nee sticker“. Die sticker is ook wel nodig, aangezien standaard iedereen ‘opt in’ is.

Google komt met deze insteek vanuit search achtergrond, waar relevantie een grote rol speelt. De zoekgigant denkt dat er in de de displayadvertentiemarkt nog veel te winnen valt door de gebruiker voorop stellen en relevantie in de display markt te brengen.

Belangrijkste argument van Google om een dergelijke dienst te starten is dat ze zo min mogelijk ‘waste’ willen hebben bij de advertenties en de attentiewaarde van de advertenties zo hoog mogelijk te houden.

Google content netwerk
Het getarget bereiken van de doelgroep was al mogelijk via placement targeting en contextual targeting.  Google kondigt vandaag interest-based adverteren aan met een opt out mogelijkheid voor gebruikers.  Deze opt out mogelijkheid is nieuw. Google ziet kansen in de voordelen van online adverteren. Het product wat Google lanceert moet dit nog meer mogelijk maken.

Het succes van de relevante advertenties is volgens Google gebaseerd op drie waarden
– enorm groot bereik van het Google content netwerk
– contact met de juiste doelgroep (targeting)
– rapportagetools om te analyseren en maximaliseren

Door middel van de ad planner tool kan online advertising nog relevanter en gerichter worden door gebruik te maken van additionele informatie.Hierbij wordt gekeken naar de huidge acties en het verleden.

Ad preference manager.
Via de ad preference manager kunnen interessegebieden gekoppeld worden aan de browser en daarmee aan sites die eerder bezocht zijn via de browser. Google registreert bijvoorbeeld ook of je een bestelling afmaakt of niet en kan vanuit je gedrag vanuit het verleden bepalen of je een advertentie van die betreffende webwinkel waar je je bestelling (niet) afmaakte een advertentie moet hebben.

Privacy

Zonder enige twijfel zal de uitrol van Google vragen oproepen rondom privacy issues. Google volgt immers je surfgedrag en stemt daar advertenties op af.

Google stelt dat juist dat het heel open is hierin en de privacy voorop stelt: gegevens die worden opgeslagen zijn niet gebaseerd op IP-gegevens. Daarbij plaatst Google een cookie in je browser en wordt informatie dus client based opgeslagen. 

Google slaat cookies op voor een periode van 2 jaar, als jij ze tenminste niet weggooit. Het wordt dus opgeslagen op jouw computer. Er is geen koppeling met andere diensten van Google als Gmail of search.

Google stelt bovendien de gebruikers zelf in staat hun historie te wijzigen en zelfs te deleten door middel van de ad preference manager. Opvallend is wel dat je automatisch bent aangemeld zodra je binnen het google netwerk een site bezoekt, afmelden kan redelijk eenvoudig. Echter als je vervolgens je cookies delete of een nieuwe browser gaat gebruiken ben je automatisch weer aangemeld. Om helemaal te ‘opt outen’ kan je een applicatie downloaden om permanent te worden uitgesloten.

Google geeft aan heel transparant te willen zijn. In de cookies wordt geen persoonlijke informatie opgeslagen. Google wil de gebruiker leren wat cookies zijn en open en eerlijk aangeven wat zij ermee doen.

De bedoeling van Google is om meer relevante advertenties te kunnen plaatsen en uiteindelijk de ROI van de adverteerder te verhogen. White list adverteerders in de VS en in Europa gaan  beta testen, waaronder in Nederland. Aan het eind van het jaar moet het volledig beschikbaar zijn voor alle adverteerders.

Website eigenaren zullen hun sites moeten aanpassen omdat ze moeten aangeven dat zij meedoen. Alle eigenaren van websites binnen het Google content netwerk hebben tot 8 april 2009 de tijd om hun privacybeleid aan te passen en gebruikers te informeren over het feit dat zij interest-based advertenties kunnen worden aangeboden. Gebruikers kunnen meteen gaan testen. Iedereen is direct opted in. Google zal dit gaan uitrollen op YouTube en het Google content network. Het is vanaf dit moment beschikbaar voor beta-testing. UPDATE: Google start in april met een gelimiteerde beta test.(dus nog niet nu, wat wel nu beschikbaar is, is de ads preference manager).

Naast de relevante display ads kondigt Google ook Contextuele gadget ads en een uitbreiding op YouTube insights aan, maar daarover en hierover later meer.

Share this post