SBS6 gaat experimenteren tijdens The Mentalist en House. Om de 5 tot 7 minuten worden er tijdens die series korte reclame blokken uitgezonden. Een beetje Amerikaanse toestanden dus op de Nederlandse tv. Maar voorlopig gaat het om een proef, aldus de Telegraaf.
En op NET5 wordt hetzelfde experiment gehouden alleen dan op zondagavond tijdens Ghost Whisperer. De proef is een gevolg van de nieuwe mediawet, waardoor de reclameregels zijn verruimd.
Overigens heeft dit geen gevolgen voor de hoeveelheid reclame per uur. Dat blijft nog steeds op max 12 minuten staan. “Het wordt alleen anders verspreid“, aldus een woordvoerder.
Ik weet niet wat erger is, een berg korte onderbrekingen of een paar blokken van 6 of 7 minuten.
“In Amerika is deze manier van adverteren heel normaal, wij gaan in februari kijken hoe de Nederlandse kijkers en adverteerders hierop reageren. Ik weet niet of dit tot negatieve reacties zal leiden: er zijn nu ook mensen die zich storen aan reclameblokken die 7 minuten duren.” Aldus een woordvoerder van SBS tegenover de Telegraaf.