Samen met de Universiteit Twente heeft het in Enschede gevestigde Indenty onderzoek gedaan naar de zoekmachine markt en trends in 2009 met als subtitel “De strijd tegen de kredietcrisis“. De trendanalyse biedt daardoor een volledige beschrijving van de ontwikkelingen in de Nederlandse markt.
Wat zijn in deze tijden van crisis de mogelijkheden op het gebied van online marketing? Wat zal er gaan veranderen op het gebied van zoekmachine marketing? Deze en andere vragen zijn gesteld aan een aantal markt experts.
De onderzoekers concluderen dat ten gevolge van de kredietcrisis de advertentie- en reclamemarkt onder druk komt te staan. Veel bedrijven zijn daardoor genoodzaakt te korten in hun uitgaven en doen dit veelal door de uitgaven aan reclame en advertenties te beperken. Dit biedt perspectief voor online marketing, omdat het effect hiervan goed meetbaar is. Er wordt verwacht dat daardoor de uitgaven aan online marketing (ten opzichte van uitgaven aan offline marketing) het komende jaar nog steeds zullen toenemen.
Er zullen zich nieuwe uitdagingen voordoen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van gepersonaliseerde elementen bij zoekresultaten. Hierbij moet gedacht worden aan afbeeldingen, filmpjes of plattegronden. Bij optimalisatie van websites moet rekening worden gehouden met deze nieuwe vormen.
Verder is de rol van Google door verschillende experts onder de loep genomen. De zoekmachine markt wordt al jaren gedomineerd door Google. Ondanks verwoede pogingen van Microsoft Live search en Yahoo is het deze concerns nog niet gelukt Google van de troon te stoten. Teneinde deze koppositie te behouden blijft Google in de toekomst streng optreden tegen ongeoorloofde technieken die als doel hebben zoekmachines te misleiden. Dit gebeurt onder andere door het inzetten van menselijke controleurs. Hiermee wordt de inzet van linkbuying en linkrenting bemoeilijkt.
Het volledige en zeer uitgebreide rapport is gratis te downloaden via www.indenty.nl/whitepapers.