27.08.2008
Search

B2B website onderzoek 2008

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSearch
b2b-website-onderzoek-2008.jpg
b2b-website-onderzoek-2008.jpg

Business-to-business websites zijn niet effectief: B2B websites zijn onvoldoende ingericht om het belangrijkste doel, het genereren van klantcontact, te ondersteunen. Dat blijkt uit onderzoek naar B2B websites, uitgevoerd door zoekmachine optimalisatiebureau Indenty. In het onderzoek zijn 200 zoekmachine vriendelijke B2B websites van bedrijven uit vijf verschillende branches onderzocht. In het rapport zijn belangrijke eigenschappen van business-to-business websites en zoekmachine marketingcampagnes opgenomen.

Uit het rapport blijkt verder dat 99 procent van de onderzochte websites niet geschikt is voor de B2B markt. De helft van de websites blijkt zelfs aan minder dan één derde van de gestelde criteria te voldoen. Onder de onderzochte websites bevonden zich onder andere websites van webdesigners, software ontwikkelaars en reclamebureaus.

Criteria waarop de meeste bedrijven een onvoldoende scoorden, waren het opnemen van referenties, testimonials, case studies, whitepapers, nieuwsberichten op websites en het aangeven van het onderscheidend vermogen. Slechts één vijfde van de websites biedt leerzame content aan waaruit de expertise van het bedrijf blijkt.

In het rapport komen een aantal opvallende zaken naar voren. Zo wordt er weinig gebruik gemaakt van mogelijkheden om vertrouwen onder bezoekers te wekken. Ook bieden veel websites maar een beperkte hoeveelheid informatie aan. De effectiviteit hiervan wordt in twijfel getrokken, omdat bedrijven juist voor strategische aankopen veel informatie verzamelen alvorens ze kiezen voor een bepaald product of bepaalde leverancier.

Toch zijn niet alle websites even ongeschikt voor de B2B markt; er zijn ook bedrijven die het wel begrijpen. Een bedrijf dat metaalsnijmachines en –technieken aanbiedt op internet gaf bijvoorbeeld veel aanvullende informatie over hun dienstverlening met positief resultaat: bezoekers kregen meer vertrouwen in de expertise van dit bedrijf. Een ander voorbeeld betreft een bedrijfstrainingenbureau dat online testen aanbiedt voor het maken van een meer gegronde keuze voor een opleiding.

Share this post