28.09.2009
Mobile

Nieuwe Vodafone commercials bizar en onbegrijpelijk?!

By: Ron Smeets

BlogMobile
nieuwe-vodafone-commercials-bizar-en-onb.jpg
nieuwe-vodafone-commercials-bizar-en-onb.jpg

Ze zijn al een paar weken te zien op de Nederlandse TV, de nieuwe Vodafone ‘Power to You’ commercials waarin vreemde snuiters uitgedost met rare beestachtige mutsen op zoek zijn naar WiFi en korte gesprekken voeren.

Kortom, ietwat bizarre reclame filmpjes die de mobiele consument ertoe moeten overhalen om een mobiel (internet) abonnement van Vodafone te nemen. Het is dat de betreffende aanbiedingen daarvoor aan het einde van elke commercial tekstueel weergegeven wordt, want anders zou helemaal niet duidelijk zijn wat Vodafone voor ogen heeft met deze bizarre filmpjes.

In Milaan sprak ik al even een Vodafone medewerker en stelde hem de vraag wat de provider nu precies wil bereiken met de betreffende filmpjes en waarom men gekozen heeft voor brabbelende figuren met rare beestachtige mutsen op hun hoofd. OK, misschien liet ik bij het stellen van mijn vraag al iets te duidelijk mijn afkeer en onbegrip van deze commercials blijken, maar dat lokte wel een reactie uit. Volgens de Vodafone man is het doel van deze campagne onder andere dat iedereen erover gaat praten. Daarnaast is het de bedoeling dat de ‘beestachtige types’ gedurende een langere periode en in nog veel meer commercials een rol zullen gaan spelen in de mediacampagnes van de Telco. Dat moet dan weer zorgen voor ‘een stukje herkenning’ en ‘gewenning’. Zeg maar, een beetje zoals dat bij de ‘Goeiemoggel’ campagne van KPN het geval was.

Ik kan best begrijpen dat Vodafone probeert om reclamecampagnes te lanceren die blijven hangen bij een groot publiek, liefst met de nodige humor erin want dan krijgt de herkenning ook een prettige bijkomstigheid. Ten tijde van de eerste ‘Goeiemoggel’ reclame was het in veel bedrijven, kantines en op verjaardagen ‘het gesprek van de dag’ en werd er flink meegelachen met de jongens van de afdeling transploft. Maar de Vodafone commercials zijn te bizar en ik heb ook nog (vrijwel) niemand gesproken die ze grappig vindt of zelfs maar een beetje begrijpt. Het lijkt erop dat de bizar brabbelende beesten in de commercials de klanten van de concurrent moeten voorstellen. Op zich lijkt dat logisch want in onderstaande voorbeelden zie je figuren (tja, mensen durf ik ze toch echt niet te noemen ;-)) die op zoek zijn naar WiFi of hele korte telefoongesprekken voeren uit angst voor een te hoge telefoonrekening. En dat gebeurt je natuurlijk niet als je al Vodafone klant bent ;-))

Maar, als Vodafone de klanten van haar concurrenten durft neer te zetten als domme, brabbelende en bange beesten dan is er volgens mij toch echt iets goed mis met de provider. Nogmaals, als het als grap bedoeld is, en dat zal ongetwijfeld wel het geval zijn, dan hebben ze hiermee de plank volgens mij toch volledig mis geslagen. De reclamefilmpjes zijn niet grappig, veel te onbegrijpelijk en bizar. Nee, dan vond ik deze poster, die helaas alleen voor intern gebruik bedoeld was, toch veel leuker. Natuurlijk lees ik graag in de reacties wat jullie er van vinden.

Share this post