Volgens een rapport van AdWhirl kunnen aanbieders van succesvolle App Store applicaties met de verkoop van advertenties in hun app tussen de 400 en 5000 dollar per dag verdienen.
Klinkt leuk, maar er zit wel een behoorlijke adder onder het gras. Je zult namelijk eerst een applicatie moeten bedenken die goed, en populair, genoeg is om in de buurt van de Top 100 te komen en te blijven, wereldwijd.
AdWhirl spreekt over CPM tarieven van gemiddeld 2 dollar. Kortom, jouw applicatie zal honderduizenden keren per dag bekeken moeten worden om alleen al aan die 400 dollar te komen. Bij een maximale CPM campagne (volgens AdWhirl) van 4 dollar praten we over 1.3 miljoen views per dag om in de buurt van die 5000 dollar te kunnen komen. Die aantallen zijn natuurlijk maar voor weinig Apps weggelegd en bovendien is ook maar de vraag hoe lang je die aantallen vast kunt houden zodat je na een week, maand of half jaar nog steeds geld verdiend.
Nu zou je natuurlijk kunnen denken dat je met een minder populaire applicatie en ‘maar’ 100 dollar per dag aan inkomsten ook tevreden bent, maar die vlieger gaat helaas niet op. Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als het bereiken van een kritische massa qua views / downloads en minder populaire apps die minder vaak gedownload worden zullen veel meer moeite hebben met het verkopen van advertenties dan hun succesvolle (Top 100) concurrenten.
Hieronder kun je de presentatie bekijken van AdWhirl over dit onderwerp.