De tweede dag van de SEOmoz Expert Training Seminar begint goed met sessies over reputatie management, social networks en social media. Social media is (nog) niet voor iedereen: wees praktisch en laat het gebruik van social media voor zakelijke toepassingen over aan de voorkeur van de beheerder, je hoeft niet op alle platforms aanwezig te zijn.
Er zijn goede manieren om social networks voor je brand in te zetten en mensen te bereiken, hierbij een aantal tips:
Seth Besmertnik van Conductor geeft een fantastische presentatie over link buying. Zijn belangrijkste boodschap is dat link buying als het volgens een meetbaar proces wordt uitgevoerd heel succesvol kan zijn. Het kan het beste worden gebruikt om onderliggende pagina’s (dus niet de homepage) een boost te geven. Je heb dan weinig links nodig voor een goed resultaat. Wat randvoorwaarden: je moet het niet doen als je site minder dan 1000 links heeft en het aantal gekochte links moet een klein percentage blijven, bijvoorbeeld minder dan 0,01%.
De dag wordt afgesloten door Danny Sullivan die een overzicht geeft van de evolutie van de zoekmachines. De resultaten worden volgens Danny steeds meer gedreven door gepersonaliseerde factoren zoals locatie, vorige zoekopdrachten en search geschiedenis. Hij voorspelt dat social media en search steeds meer zullen samengaan. Klikt u eerder op een site in de resultatenlijst met veel vermeldingen op social bookmarking sites? Hoe kan de profiel van een vriend in je sociaal netwerk je eigen zoekresultaten beïnvloeden?
Interessante vragen aan het eind van een goed seminar!