Time.com heeft een lijstje samengesteld van de “10 Biggest Tech Failures of the Last Decade.”
Met daarin ondermeer Windows Vista, Palm en de Segway. Opvallend is echter de aanwezigheid van Youtube. De grootste video sharing site ter wereld. Volgens comScore hebben 99,7 miljoen kijkers uit de VS zo’n 5,9 miljard videos op Youtube gezien in maart van dit jaar. Geen slechte cijfers. Maar “YouTube is big, but that has not made it a success“.
Eind 2006 kocht Google de videosite voor 1.65 miljard dollar. Volgens Time.com is er een redelijke kans aanwezig dat de zoekgigant het bedrag van die investering niet terug zal gaan verdienen omdat ze er maar niet in slagen een winstgevend model te vinden.
Credit Suisse voorspelde onlangs dat Youtube aan het einde van dit jaar 470 miljoen dollar kwijt is aan alleen de kosten van de opslag en de bandbreedte die nodig is om de site draaiende te houden.
De New York Times schreef onlangs dat “while YouTube, along with other new media properties like MySpace, Facebook and Twitter, is seen as leading the challenge against traditional media companies, the company itself is struggling to profit from its digital popularity.” Gaan ze toch nog met een beter verdienmodel komen?