Uit een onderzoek van IG&H Consulting (PDF) blijkt dat jongeren niet voorop lopen als het gaat om het online afsluiten van financiële producten. Het onderzoek bestond uit een uitgebreid kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar oriëntatie- en aankoopgedrag van financiële producten door jongeren tussen de 15 en 25 jaar.
Het besluit voor het onderzoek werd genomen op basis van het feit dat jongeren veel online activiteiten hebben. De huidige generatie jongeren is immers opgegroeid met internet en kent de digitale snelweg als geen ander via ondermeer Hyves, MSN en Youtube.
IG&H wilde achterhalen of dit zich ook uit op het financiële vlak. Uit het onderzoek blijkt echter dat jongeren geen voorlopers zijn op dit gebied. Het bankkantoor vervult voor jongeren vaak nog een prominente rol.
Het intermediair is niet in trek bij de jongeren. Hoewel ze geen financiële producten afsluiten via internet, is internet wel in gebruik als oriëntatiemiddel. Internet is in dat opzicht zelfs de primaire bron, voor vrienden/familie en bankmedewerkers.
De bank is voor jongeren het eerste startpunt om zich te oriënteren. Onafhankelijke financiële adviseurs spelen bij de jongeren eigenlijk alleen een rol bij het afsluiten van hypotheken. Dit kan voor het intermediair een bedreiging vormen. Voor verzekeringsproducten eindigen jongeren vaker bij de bank waar ook hun ouders zijn aangesloten.