Het Nederlandse StreamZilla.eu heeft sinds januari 2008 meer dan een miljard video’s via Internet gedistribueerd. Per uur worden er vanaf de StreamZilla servers tussen de 150.000 en 300.000 video’s wereldwijd opgevraagd, dat zijn per dag ruim 5 miljoen video’s.
StreamZilla.eu verzorgt de hosting en distributie van video streams voor de zakelijke markt waaronder veel bekende omroepen, uitgeverijen, bedrijven, video portals en evenementen. Het bedrijf publiceert met regelmaat trends in online kijkgedrag. De 1 miljard views is een belangrijke mijlpaal, StreamZilla.eu is daarmee één van Europa’s grootste internet video distributeurs.
Stef van der Ziel, directeur van StreamZilla: “Ter vergelijking, NPO, RTL en SBS zijn samen goed voor ongeveer 160 miljoen views per kwartaal, wij verwerken drie maal zoveel voor onze klanten. Sinds ruim een jaar werken wij voor meer dan driekwart voor Europese klanten, daar komt de voornaamste groei vandaan.”
Ook de consumptie neemt toe. “Met name flat-fee breedband zorgt voor grote toename van het aantal bekeken video’s. In landen waar een data-cap op de abonnementen zit wordt aantoonbaar minder naar video gekeken.” Nederland is met een bijna verzadigde breedband markt koploper in online video consumptie. Opmerkelijk is dat bijna een derde van de views overdag vanaf de werkplek of school komt. De kijkpiek ligt voor Nederland tussen 16:00 en 22:00 uur.
Mobiel
Terwijl video op internet exponentieel toeneemt, blijft mobiel achter. “De consument kijkt niet graag naar een video op een klein schermpje. Daarnaast zijn de netwerken en de toestellen vaak beperkt waardoor video’s haperen. Dat sommige mobiele operators hun netwerken jarenlang hebben dichtgehouden voor streams heeft de ontwikkeling van mobiele content zeker geen goed gedaan“, aldus van der Ziel.
Kijktijd
Opvallend is dat de kijktijd van online video nauwelijks stijgt. Deze blijft steken rond de 5 minuten. De kijktijd verschilt per type. De kijktijd van User Generated Content is kort, nog geen 2 minuten. De kijktijd bij live webcasts en tv-kanalen is ongeveer een kwartier. Dat komt overeen met de gemiddelde zaptijd van 12 minuten van televisiekijkers.
Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit neemt wel toe. De norm ligt nu op 800Kbps en steeds meer klanten gaan video’s op 1.5Mbps aanbieden, vergelijkbaar met TV kwaliteit. De vraag naar High Definition streaming neemt ook toe. Er is een duidelijk verschil tussen Nederland en andere landen. Hoe oostelijker en zuidelijker in Europa, hoe lager de kwaliteit van de video’s. Dit heeft voornamelijk te maken met de snelheid van breedband internet in die landen, deze loopt achter bij West-Europa.
Dekking
De penetratie van de modernste afspeelsoftware van Adobe, Apple en Microsoft is bij consumenten hoog, tussen de 65 en 85 procent. In zakelijke en onderwijsomgevingen draait echter nog veel oudere software. Om het bereik zo hoog mogelijk te krijgen adviseert van der Ziel zijn klanten content tenminste in H.264 en WMV aan te bieden. “H.264 werkt in zowel Flash als QuickTime en iTunes, en WMV in Windows Media Player en Silverlight. Alleen dan is een dekking van meer dan 95% te garanderen”.
Dat Flash video een dekking van 98% heeft is volgens van der Ziel een fabeltje. “Adobe telt vanaf Flash versie 1, terwijl je voor H.264 ondersteuning versie 9.3 nodig hebt, en dat is al 3 major upgrades na versie 9. De dekking van versie 9.3 is niet hoger dan die van Windows Media, zeker niet bij bedrijven en scholen.” Wel zien veel klanten de voordelen van de lichte Flash en Silverlight players.
On demand video
Verreweg het grootste aandeel in views komt door video on demand. “De aard van het internet is dat je alles on demand bekijkt. Live is leuk, en trekt in korte tijd veel kijkers, maar het rendement van on demand video is hoger. On demand content kan gedurende een aantal dagen veel meer kijkers genereren dan een live webcast of een televisie uitzending“.
Internet video groter dan TV?
“We komen steeds dichterbij“, zegt van der Ziel. “Ik schat dat er wereldwijd 500 miljoen video’s per dag via Internet worden bekeken, met name in de VS, West-Europa en Azië. De aantallen kijkers die klanten zoals video portals en online uitgeverijen via Internet behalen komen in de buurt van het bereik dat je via de televisie kunt krijgen. Bovendien zijn de doelgroepen veel beter gedefinieerd, terwijl de distributie goedkoper is. Je kunt wereldwijd een niche doelgroep bereiken. Wat dat betreft moeten adverteerders nu toch echt wel in actie komen“.