07.10.2009
Video

Google betaalde 1 miljard te veel voor YouTube

By: Henk de Hooge

BlogVideo
google-betaalde-1-miljard-te-veel-voor-y.jpg
google-betaalde-1-miljard-te-veel-voor-y.jpg

Volgens Eric Schmidt (CEO Google) zou de zoekmachine in 2006 één miljard dollar te veel hebben betaald (zg. overpay) voor de overname van YouTube. Google nam de videosite over voor een bedrag van 1,65 miljard dollar.

Direct na de overname verbaasden investeerders en business analisten zich al over deze extreme hoge investering. Voor YouTube had ten tijde van de overgang nog geen sluitend Businessmodel hoe de site uiteindelijk geld zou gaan verdienen. De realiteit van vandaag is dat dit plan er nog steeds niet ligt. Verder was men bang dat Google zich een hoop problemen op de hals zou gaan halen in de vorm van copyrightconflicten met Hollywood en tv-makers.

Volgens Schmidt zou de waarde van de site ten tijde van de overname in werkelijkheid gewaardeerd zijn voor een bedrag tussen de 600 en 700 miljoen dollar. De overname had alles te maken met het achterblijven van groei van Google Video en met de angst dat als Google niet zou kopen de site in handen zou kunnen komen van concurrenten Microsoft en Yahoo!

Schmidt zegt daar zelf over “In the deal dynamics, the price, remember, is not set by my judgment or by financial model or discounted cash flow. It’s set by what people are willing to pay.” Dan achteraf spijt hebben is een beetje jammer. Het verlies moet je in dit geval nemen en je hebt de concurrentie de pas afgesneden, Voor bedrijven als Google en Microsoft zijn dit soort acquisities essentieel. Dat Google nog steeds stoeit met het Businessmodel is echter een echt probleem. Adwords alleen in niet voldoende en InVideo Ads zijn zeker nog geen gemeengoed. (Bron)

Share this post