01.04.2009
Media

5 Jaar bloggen : Maarten Lens-Fitzgerald

By: Henk de Hooge

BlogMedia
5-jaar-bloggen-maarten-lens-fitzgerald.jpg
5-jaar-bloggen-maarten-lens-fitzgerald.jpg

Een paar weken geleden toen we ons 5 jarig bestaan bijna waren vergeten heb ik een dag later een aantal bloggers en vrienden gevraagd hoe zij terugkijken op die periode en dan specifiek als het om bloggen en weblogs gaat. Daarrnaast wat hun visie voor de toekomst is. Vrijwel iedereen blogde 5 jaar geleden al. Vandaag doen ze dat nog steeds, delen ze met passie hun visie “on stage” en zijn ze vrijwel allen verslingerd aan dat andere fenomeen Twitter. Deze weken plaatsen we dagelijks hun reacties.

Vandaag is Maarten Lens-Fitzgerald aan het woord. In zijn Twitter Bio (@dutchcowboy) staat: Working hard on Zcapes & SPRXmobile, Surviving cancer http://maartensjourney.com. Loving @lorilens. Mobile dude. vr @michielb blogger, innovatie, ceo…

De eerste blogposting die ik ooit maakte ben ik kwijt. Met behulp van Dave Winer’s blog software had ik in 2002 een blogje draaien onder de naam JAB, Just Another Blog by Maarten Lens-FitzGerald. Motto was Everybody should broadcast.

In de post die ik nu kwijt ben schreef ik over mijn wens om mn mobiele telefoon te kunnen combineren met mijn gps en mijn ipod, aangesloten op zonnecellen. Intussen heb ik mn iphone waar ik dit allemaal mee doe. Behalve die zonnecellen dan. JAB had zo goed als geen bezoek 😎 maar het leerde me wel wat een blog was. En er is wat veranderd.

Vijf jaar geleden was blogland nog niet zo dichtbevolkt. Het was rustiger en persoonlijker. Zo was Marketingfacts nog Mediafact en van Marco, Frankwatching van Frank en DC van Henk en Paul. Je las niet alleen de blogs om het nieuws maar ook om te zien hoe de blogger er tegen aan keek. Je leerde de blogger kennen via de posts en bouwde een soort van relatie met hen op.

Nu is het anders. Dutchcowboys heeft meer dan 50 bloggers die op DC schrijven. Frankwatching heeft er 143 en Marketingfacts topt de lijst met 214 bloggers. De oerbloggers doen het niet meer alleen. Ze hebben hulp.

Ze breiden ook uit. DC had al Mobilecowboys. Dutchcowgirls kwam erbij als ook Search, German en Belgian Cowboys. Marketingfacts doet nu trainingen, vermarket jobs en freelancers, en is net als Frankwatching in te huren voor events. Marketingfacts is ook bezig met een eigen tijdschrift maar helaas is de eerste deadline niet gehaald.

De blogs zijn opgegroeid. De oerbloggers zijn uitgevers geworden. Het bereik is gestegen maar maken al die nieuwe activiteiten en extra blog hulp nou betere inhoud? Betere blogs?

Ik vind van wel. De andere kijk van DutchCowgirls, site gespot vanFrankwatching en Viral Friday op Marketingfacts hou ik allemaal in de gaten. En ik wil graag het Magazine van van Marketingfacts lezen (wanneer komt ie nou?!). De blogs zijn beter geworden in de breedte. Maar niet in de diepte. Ik mis de persoonlijke enkelvoudige mening. Zoveel als er in de breedte is gegroeid zo veel mis ik in de 1 op 1 relatie die er vroeger was. Dat is de prijs van vooruitgang.

Eerdere postings over 5 jaar bloggen: Mark de Kock , Erwin Blom , Frank Meeuwsen , Jim Stolze , Marjolijn Kamphuis

Share this post