Het hardnekkige gerucht over het mogelijke afstoten door VNU van Emerce is vandaag officieel bevestigd. Emerce staat te koop. Ook de titels Sprout en Management Team, welke al eerder te koop werden aangeboden, worden door de uitgever in de etalage gezet.
Erik Hoekstra, CEO van VNU Media zegt in een reactie op Webwereld dat ze zich met name willen focussen op merken waar ze een hele zware online propositie hebben. En dat zou niet gelden voor deze drie titels.
Het is altijd jammer dat bij dit soort berichten nooit de werkelijke reden wordt gecommuniceerd. En dat is spijtig. Uitgevers zouden eigenlijk met de billen bloot moeten. Is het de tegenvallende groei in abonnementen, achterblijvende verkoop van advertenties, (de eeuwige discussie over bundled- vs dedicated sales), of ligt het botweg aan het redactieformat welke niet aanslaat.
NRC weet te melden dat het om tegenvallende omzetcijfers op internet zou gaan., dan is het logisch dat je je bladen in de verkoop zet, of niet toch?
Natuurlijk kun je je vandaag ook verschuilen achter het economisch klimaat, maar met dat argument is het slecht verkopen. In Nederland zal zeker Kluwer geïnteresseerd zijn, maar zouden die dan hun verkoop wel goed georganiseerd hebben? Ook de NDC, al via een meerderheidsbelang eigenaar van Bright ziet misschien zijn kans . Verder is het aardig om te weten of het inclusief de uitgebreide event-kalender is, E-Day blijkt jaarlijks een prima inkomstenbron te zijn.