Zet twee demonstratie tafeltjes in een supermarkt neer met op tafel A vijftig potjes jam en op tafeltje B zes potjes jam. Tachtig procent van de supermarktbezoekers bezoekers zal bij tafeltje A gaan kijken en proeven. Echter vanwege het overweldigende aanbod zal het aankoopgedrag bij tafeltje A beperkt blijven.
Tafeltje B zal slechts twintig procent van de supermarktbezoekers trekken, maar zal tachtig procent van de aankopen voor zijn rekening nemen. Moraal van het verhaal; teveel keuze zorgt voor ‘het bevriezen van keuze en aankoop’.
Dat gevoel krijg ik ook met het zoeken naar mijn ideale vakantie op Internet. Vanuit mijn beroep schijn ik een ‘Search specialist’ te zijn, maar voor mijn aankomende vakantie word ik kriegel van de hoeveelheid reisaanbiedingen op Internet en kan niets mer vinden. Dan toch maar naar het reisbureau om me persoonlijk te laten adviseren. Het eerste reisbureau scheen al een jaar failliet te zijn, bij het tweede reisbureau stond ik binnen 2 minuten weer buiten met 4 reisboeken, zeker goed voor 6 kilo papier. “Zoek maar iets leuks uit” was het advies….slik!
Hetzelfde weekend stond er een interessant artikel in de Gelderlander over het nieuwe reizen. Via een vakantiesite krijg je een persoonlijke reisadviseur die jouw reis gaat uitzoeken. Dat klonk wel erg aanlokkelijk. Zo hoef je niet meer naar een reisbureau in de stad, maar heb je de luxe van een persooonlijke digitale adviseur die de droomreis voor je uitzoekt.
Ik heb twee van deze resisadviseurs geprobeerd. Personaltouchtravel.nl en travelcounsellors.nl. Het laatste internet reisbureau, in de persoon van Tjerkje, was wel erg aanstekelijk enthousiast. Mijn conclusie; ik ga niet meer zelf zoeken op Internet, ik ga niet meer naar een reisbureau, maar stuur voortaan gewoon een mailtje naar Tjerkje!