Merken gaan tig X per dag over de tong, maar marketeers hebben er nog maar weinig zicht op. Een digitale footprint van wat consumenten over je zeggen kun je krijgen door blogs, chatrooms of social networking, en veiling- & nieuwssites te tracken. De aanbieders komen, de consumenten zijn er, maar de marketeer heeft nog wat kramp in de kuiten….
Op NY Times lees ik een mooi weekend-artikel over Keller Fay, dat offline WOM via interviews in beeld brengt.
Keller Fay vraagt consumenten een dagboek van converstaties bij te houden met ‘discussed brands’. Een interview verdiept die conversaties, de respondenten krijgen een paar kortingscouponnen en Keller heeft een soort ‘window tot ’t consumenten-hoofd’.
Bedrijven leren ’t momentum van hun WOM te plaatsen, ’t effect van lopende campagnes hierop te zien en de juiste context te vinden. Keller doet inmiddels 250.000 conversaties per jaar.
Het verschil met ’t buzzen van producten is dat dit type WOM minder geforceerd verloopt. Mensen praten uit zichzelf, niet naar aanleiding van een opgestuurd product.
Vb: “When people were not busy proclaiming, “I love my iPod,” they were often debating whether young people really need iPods. One 14-year-old boy noted that he wanted a green or silver iPod, but he had to have his name on the back, “just in case it gets stolen.”
Je merk wordt ‘ruim beleefd’ en daarom moet je tegen een stootje kunnen. Maar een beetje meer inzicht in de kritieken, gebruikswijze en oplossingen van de klant worden je zo aangedragen…Lees verder