Een drukke PR dag voor Marktplaats gisteren, naast de Admarkt meeting hielden ze in de Angel Studio’s Marktplaats@night, voorafgegaan door Consument 2.0. Ongeveer 200 branchegenoten namen deel aan de middagsessie die in het teken stond van online consumentengedrag, bereik en merkbeleving.
Bij binnenkomst werd je mening over 7 stellingen vastgelegd, tevens je inschatting van de communis opinio van de aanwezigen. Dit ter voorbereiding op het vragenpanel, hierover later meer.
Maurice de Hond opende de middag. Hij gaf ter illustratie van de kracht van online aan dat er vroeger honderden interviewers nodig waren voor een gedegen onderzoek, tegenwoordig kan je onderzoeken zelfs vanuit de gevangenis uitvoeren.
Hierna nam Stephan Fellinger het woord. Het online consumenten gedrag en hoe hier als marketeer mee om te gaan werd met groot enthousiasme en visueel geweld gebracht. Via saillante uitspraken als ‘man stelt Google tegenwoordig meer vragen dan zijn vrouw’ en ‘Google is god’, de FBTO uiting t.b.v. Google Earth, de innovatieve pastoor Vonhögen die de jeugd weet te bereiken met zijn Godcast en Sony Praystation en vele voorbeelden die illustreren hoe je de fast moving consumer op de juiste plek met de juiste boodschap kunt bereiken. Zijn slotsom luidt doelstelling + gedrag + gezond verstand + nieuwsgierigheid + interactieve leffactor = succesvolle online strategie.
Jan Kienhuis van Metrixlab zorgde voor de nodige cijfers en grafieken. Zo stelt hij aan de kaak waarom de nadruk zo op de 0,01% die klikt op de banner, in plaats van op de 99,99% die blootgesteld is aan het desbetreffende merk. In zijn jarenlange samenwerking met Marktplaats heeft hij indrukwekkende cijfers verzameld. De tijdspan waarin 50 miljoen advertenties geplaatst worden op Marktplaats was eerst 5 jaar, daarna 18 maanden, nu 8 maanden. Meer dan 7 miljoen unieke consumenten mét koopintentie bezoeken maandelijks de site. Dit alles terwijl de site zelf, benadrukte Kienhuis herhaaldelijk, “ontzettend lelijk” is.
Kiliaan Toorenaar (commercieel directeur Marktplaats) verklaart dit aan de hand van de ‘oude bank’ metafoor, ‘ziet er niet uit, maar zit wel lekker’. Volgens hem is het kleurenpalet zelfs afgeleid van ‘de zonnebloemen’ van Van Gogh, een schilderij dat de meeste mensen ter wereld kennen en aanspreekt. Hij toonde een grafiek die liet zien dat het unieke bereik dat andere sites bieden t.o.v. Marktplaats qua volume weinig toegevoegde waarde heeft. Voor adverteerders bestaat de mogelijkheid om te targetten op doelgroep (op basis van vertical, postcode, gezochte prijsklasse, etc), Toorenaar toonde het voorbeeld van Rabobank, alwaar via een link op de productpagina direct een pagina wordt getoond met een financieringsvoorstel, de gegevens van de auto met foto. Klaar om voor te leggen aan de partner ter goedkeuring.
Afsluitend zijn de zeven stellingen voor het panel gelegd, bestaande uit Willem de Jager (Rabobank – Directeur New Business Development), Daniel Ropers (Bol.com – Algemeen Directeur), Diederik Breijer (Universal Media – Directeur Benelux) en Norbert Zoet (transavia.com – VP Business-to-Consumer), die allen hun hierover hun licht schenen. De uitslag van de zaal is, gezien hun achtergrond, weinig verassend. Het accuraat kunnen voorspellen van de groepsopinie blijkt echter geen sinecure. Alleen Wilbert Philippo van Infotrader wist 7 op 7 te scoren, niemand had er 6 juist, ondergetekende kwam niet verder dan 4. Doet u zelf mee door te bedenken hoeveel procent (0-24, 25-49, 50-74, 75-100) van de aanwezigen op de volgende stellingen ‘eens’ heeft geantwoord. De correcte antwoorden staan onderaan dit artikel.
1) Veel adverteerders adverteren nog te weinig. 2) De ontwikkeling van online marketing gaat te langzaam. 3) Over 10 jaar is online marketing qua omzet net zo groot als TV reclame. 4) Merkbinding bij een consument is makkelijker te vergroten via een online campagne. 5) Wij bouwen ook online actief aan ons merk. 6) Behavioral targetting is the next big thing. 7) Ik heb wel eens wat verkocht via Marktplaats.
Na de ontknoping werd het publiek, na 2 uur onafgebroken aandacht, beloond met een mooi feest. Er werd veel gelachen (al dan niet veroorzaakt door de crew van Boom Chicago), genetwerkt en jawel, gedronken. Voor herhaling vatbaar!
1) 75%-100% eens 2) 25%-49% eens 3) 50%-74% eens 4) 50%-74% eens 5) 75%-100% eens 6) 50%-74% eens 7) 50%-74% eens