Tijdens eDay van dit jaar organiseert de Rabobank in samenwerking met EMERCE de Rabobank Innovation Challenge 2007. Naar aanleiding hiervan ging ik maar eens bellen met Harrie Vollaard en Maarten Korz, werkzaam als Innovation managers Rabobank Groep ICT. Ik wilde weten wat de Rabobank nu echt kan doen voor de internet start-ups van Nederland.
Waarom een Rabobank innovation challenge?
De Rabobank wil jonge ondernemers, innovatoren en creatievelingen een podium bieden voor hun ideeën. Met Rabobank TV, widgets en Rabobank Mobiel proberen we zelf ook iedere keer voorop te lopen met innovatie kanalen. Door deze Innovation Challenge willen wij zelf feeling houden en ‘dichtbij’ de innovatieve markt blijven. Maar belangrijker nog: Zo wil Rabobank het ondernemers- en creatieve klimaat in Nederland stimuleren!
Nederland heeft nogal een “ik wil zekerheid cultuur” en innoverend ondernemen neemt ook risico met zich mee. Hoe gaat de Rabobank hiermee om?
Door zelf heel open te staan. Op een transparante manier met je klanten en toekomstige klanten om te gaan. Wij zijn een bedrijf met een enorme focus heeft op het vermijden van risico’s. Op sommige vlakken zullen we veel vaker controle moeten los laten en op een open manier samen met de medewerkers, leveranciers en klanten werken aan innovatieve ideeën. Deze nieuwe manier van werken is een van de manieren om te overleven.
Hoe ondersteunt de Rabobank nu al innoverende internet ondernemers?
De Rabobank steunt innoverende internet ondernemers op diversen manieren. Op lokaal niveau (denk o.a. aan Taskforce Innovatie Utrecht) . Maar als je kijkt naar Bizzner helpen we innoverende ondernemers op een andere manier (met bijv. draadloos internet beschikbaar stellen). Op Money Money meets ideas worden innoverende internet ondernemers en hun ideeën gekoppeld aan informal investors. Op de Rabobank site zijn er diversen tools voor startende ondernemers (o.a. de Rabo eScan).
Wat is de kijk van de Rabobank op Internet en ICT voor de toekomst?
Vanuit de afdeling Rabobank Innovatie zien we een aantal belangrijke Internet/ICT trends en we proberen zoveel mogelijk onze pilots en innovaties in die categorieën te plotten:
1. Naar meer en rijkere kanalen, digitalisering en intergratie media, info en entertainment 2. Naar optimale Human Computer Interaction en Attentive User Interface 3. Naar meer Personal Computing 4. Naar meer sociaal gebruik van ICT; Community Building en virtuele samenwerking 5. Naar (nog) meer mobiliteit 6. Naar grotere toegankelijkheid informatie en kennis, naar meer informatie- en kennismanagement 7. Naar (nog) meer beveiliging 8. Naar drastische verandering Enterprise Computing 9. Opkomst en naar meer Ambient Technology, D2D en Robotica
Nog belangrijke tips voor nieuwe Internet start-ups?
Stel je zelf een paar belangrijke vragen voor je aan je plan begint. Wat maakt jou propositie anders dan andere internet start-ups of concurrenten. Wat maakt jou idee zo bijzonder dat het informal investors blijft boeien zodanig dat ze er geld in willen steken? Hoeveel projecten heb je al gedaan en wat ging er toen goed en wat ging er fout? Leer daar van. Kapitaliseer je passie, zorg dat je met passie blijft ondernemen.
Laatste vraag, is Rasmussen onterecht uit de tour gezet en blijft de Rabobank het wielrennen sponsoren de komende jaren?
Dit zul je echt bij onze sponsor woordvoerders moeten vragen.. 🙂
hmmmm jammer, want daar was me dit interview nou eigelijk net om te doen ;-).
Speciaal voor dit evenement heeft de Rabobank een Hyves site ingericht waar jonge ondernemers zich kunnen aanmelden: Innovation Hyves