21.06.2007
Online

PayPal (mobile) v.s. E.V.I.L. Google CheckOut

By: Gino Goossens

BlogOnline
1182436805paypal-vs-google-the-gpay-show.jpg
1182436805paypal-vs-google-the-gpay-show.jpg

Google start met checkout en kreeg ruzie met Paypal op een feest ivm de opkomende concurrentie tussen de twee. PayPal weet te vertellen dat men deze strijd ver voor blijft doordat ze verder zijn wat betreft ontwikkeling en innovatie. Tijdens deze korte maar indrukwekkende presentatie verteld Dennis van Allemeersch, PayPal’s Country Manager Benelux, hoe en waarom.

PayPal cijfers Wereldwijd zijn er 143 miljoen paypal accounts in 190 marketen. Ze hebben uitgerekend wat dat betekend aan transacties: 1300 Dollar aan betalingsverkeer per seconde! Er werken zo’n 8000 mensen en de belangrijkste afdeling is risicomanagement. Dit gaat in het bijzonder in op het realtime monitoren van mogelijke risico’s waar het mis kan gaan. In Nederland hebben ze 1 miljoen Paypal accounts en 4000 kleine sites waar men met PayPal kan betalen. In de UK komen momenteel 2500 aanmeldingen binnen voor PayPal mobile. Indrukwekkende cijfers.

PayPal mobile biedt drie diensten aan:

1. P2P: Paypal mobile voeg je toe aan je gewone PayPal account en je geeft aan hoeveel € je wil betalen aan iemand anders. 2. SMS Text to buy: Je text wat je wil doneren, kopen en aan/ bij wie en het geld wordt overgemaakt. In het bijzonder voor impuls aankopen en donaties ziet men een sterke toename in ‘conversie’ door de eenvoudigheid. 3. Paypal mobile tot newbie: gaat via mobiel internet waarbij je een account aanmaakt en je betalingen via mobiel internet regelt.

Voor alle drie geldt dat men ook een directe bevestiging ontvangt van de betaling per SMS en email. Men moet zich altijd identificeren met een pincode om de betaling goed te keuren. In het verleden kon men alleen maar met de CreditCard een PayPal account opladen. Inmiddels is het zo dat in bepaalde landen er een samenwerking is met banken om middels een overschrijving je account op te laden.

Hele korte case 😉 Tijdens een concert is een CD aangeboden aan de paypal accounts (kaart aankoop betaald met PayPal) van de artiest. 15% van de concertbezoekers hebben de CD gekocht. Weer een goed voorbeeld van impuls aankopen op het moment dat het bij mensen nog vers in het geheugen staat. Je kunt impuls aankopen niet sturen, het lijkt erop dat tijdens dit event er veel gesproken wordt over de mogelijkheden hoe het wel kan.

Share this post