Heeft iemand hier wel eens bij stil gestaan? CNNmoney.com sprak hier een tijd geleden met een aantal vooraanstaande personen uit de Internetwereld over.
In de video zegt Dabble founder Mary Hodder dat we voorbij de broadcast modellen van adverteren moeten zoeken; Digg/Revision3 CEO Jay Adelson reageerd daarop, pre-roll video ads are doomed; Slide CEO Max Levchin and ViTrue CEO Reggie Bradford denkt dat we consumenten moeten stimuleren advertenties zelf te creëren; en Federated Media Publishing’s John Battelle waarschuwt dat ondanks de sterke behoefte aan nieuwe vormen van adverteren, marketeers erg, erg traag zijn ten aanzien van de up-date die zo hard nodig is.
Nu de gebruiker (consument/ surfer) steeds meer te zeggen krijgt over de content die hij wil zien, is hij dan nog wel gediend om al die advertenties te zien in wat voor vorm dan ook? Web adverteren is sneller gegroeid dan we hadden kunnen bedenken. Sterker nog, het groeit sneller dan de gebruikers zelf. Het is alleen vreemd dat in de 10 jaar dat adverteren op het web bestaat, de advertentievorm niet zo snel is meegegroeid. Persoonlijk zie ik nog steeds te weinig video advertising en dan in het bijzonder dat gebruikers participeren. Dit komt o.a. omdat er nog steeds te veel wordt gedacht vanuit een mediabureau gedachte en die is 300duizend per Video/ TV campagne. Wat kan helpen? Herdefiniëren van adverteren?
DOOMED is het in mijn ogen nog niet aangezien het voor bv Google nog uitstekend schijnt te werken. In 2006 is er wereldwijd 15.7 miljard uitgegeven aan web adverteren en daarvan pakt Google ¼ marktaandeel. Geen windeieren dus… De pre-role van video is wel DOOMED. Het is niet effectief en mist constant zijn doel. We bouwen business communities op Web 2.0 platformen maar niet met video advertentie communities. Video advertenties worden uitgezonden naar een miljoenen publiek en mist dan volledig zijn doel. Video wordt steeds goedkoper dus waarom niet steeds meer 1/1 video community communicatie?
Laat gebruikers programmeren wat ze leuk vinden, interactie door te laten selecteren: deze wel, deze niet, clusteren en vervolgens verspreiden, doorsturen binnen hun community/ vrienden die zij persoonlijk het beste kennen en weten wat men wel leuk vindt. Is daar behoefte aan? Ja! Merkbeleving krijgt zo een nieuwe betekenis. Het gaat ze dan om het gevoel wat ze krijgen bij een merk, en de content kunnen ze zelf regisseren en produceren!
Probleem? Marketeers zijn heel, heel, heel langzaam en doen alles rustig aan. Nu is het zo; bedrijven schieten nog veel te vaak met heel veel geld en gaan vervolgens achterover zitten om te bekijken wat het effect is.
Web adverteren, om het voorzichtig uit te drukken, is niet meer wat het was. Ten eerste draait het niet alleen maar om King Google. Concrete oplossing: middels DataMining en niet triviale data omzetten tot bruikbare informatie op een advertentie applicatie laten draaien die weet wie je bent, zonder door te dringen tot wie je bent. Deze uitwerking noemen we: Connectivity 3.0.
In juni van 2007 organiseert Creativeions | Digital Natives: The first Creativeions roundtable. De twee onderwerpen die we bespreken zijn: Is web adverteren gedoemd te mislukken en wat drijft Web 3.0. Interesse om erbij aanwezig te zijn? Stuur een email naar roundtable[at]Creativeions[dot]nl.