Vanaf vandaag is het “open-source, pro-am journalism” experiment Assignment Zero begonnen met het publiceren van zo’n 80 verhalen essays en interviews over het onderwerp “Crowdsourcing” op de populaire site Wired.Com.
De “people formerly known as the audience” hebben vanaf maart dit jaar hard samengewerkt om via crowdsourcing een allesomvattend verslag te maken over… crowdsourcing. Ik moet zeggen dat het resultaat indrukwekkend is; er is tot op de dag van vandaag geen beter overzicht gemaakt van wat het begrip allemaal inhoudt.
Van David Cohn, editor bij Assignment zero weet ik dat hij 55+ uur per week met het project bezig was. Volgens hem laat het project vooral zien wat er mogelijk is met citizen journalism. In zijn ogen zal dit nooit betekenen dat journalisten zonder werk komen te zitten, maar wel degelijk dat hun taakomschrijving verandert. Editor in Chief, Jay Rosen zegt het in de intro zo: “…one of the goals of Assignment Zero was to test whether pro-am methods had potential. I think they do, but we haven’t really unlocked it yet. We are, however, getting closer.”
Los van dat het een leuk project is, denk ik dat de artikelen op een goed moment worden uitgebracht. In mijn ogen is Crowdsourcing the next big thing en ik voorspel dan ook dat Wired door veel ‘traditionele’ journalisten zal worden geciteerd de komende tijd.