Quiznos wordt door concurrent Subway voor de rechter gedaagd voor het organiseren van een wedstrijd waarin deelnemers gevraagd worden zelf commercials voor het bedrijf te maken. Daarbij was het doel om via de commecial duidelijk te maken dat de sandwiches van Quiznos lekkerder en beter gevuld zijn dan die van Subway. Subway claimt dat de uitingen onwaar en beledigend zijn. Is dit het einde van user generated ads, vragen de New York Times en Herald Tribune zich af?
Die conclusie lijkt mij te ver gaan, aangezien Quiznos als thema had:’ Quiznos vs. Subway TV Ad Challenge’, waar Quiznos duidelijk is geweest over…
het doel en inhoud van de ads. Dus indien de rechter Subway in gelijk stelt, dan zullen mijns inziens alle zaken waarbij een bedrijf een wedstrijd uitschrijft, waarbij het doel van de ad zich niet richt op concurrenten, niet van toepassing zijn op deze eventuele jurisprudentie. Maar dit zet je wel aan het denken: Hoever kun je gaan in het uitnodigen van het maken van user generated content en in hoeverre ben je verantwoordelijk voor user generated content waarin fans van jouw merk een ander merk beledigen? Is dat anders voor video dan bijvoorbeeld voor blogs?
In Amerika houdt deze zaak de gemoederen bezig en houdt men er rekening mee dat user generated content zijn restricties gaat kennen. Bedrijven zullen komende tijd oppassen voor het uitschrijven van wedstrijden met als doel om producten te vergelijken.
De ads zijn niet meer online, maar op Youtube zijn er natuurlijk nog wel een paar bewaard. Als je die ads bekijkt, dan zie je dat het amateurisme ervanaf druipt. Erg leuk op zich, maar niets om je zorgen over te maken als je een concurrent bent wat mij betreft. Zo komt er een vrouw thuis met twee sandwiches waarvan zij die van Quiznos aan haar man geeft en een van Subway aan de hond en is op deze video te zien wat het niveau veelal zal zijn.
De wedstrijd dateert van eind 2006, de zaak is een week geleden in het nieuws gekomen en komt wellicht pas in 2009 voor de rechter.