2700 huishoudens heeft een kastje om te meten wat er binnen Nederland op TV bekeken wordt. Dat is ongeveer 1 op de 250 huishoudens. En dat terwijl ik toch echt meer dan 250 huishoudens ken. Dat klopt niet. Sterker nog, ik ken niemand die iemand kent die een kastje heeft. Conclusie, die kastjes bestaan niet! Zo werd gisteren op de Ipan beredeneerd.
En waarom bestaan die kastjes eigenlijk. Goede bronnen fluisteren dat die kastjes niet eens nodig zijn. De technologie schijnt al jaren het exacte kijkgesdrag van iedere TV in Nederland te kunnen opslaan. Inclusief het gedrag per seconde, dus ook de consumptie van commercials. Maar dat mag niet bekend worden blijkbaar. Dat kan volgens mij maar 1 ding betekenen,…, De kijkcijfers zijn veel lager dan momenteel bekend, sterker nog, de commercials worden nog veel vaker weggezapt dan adverteerders denken.
Hebben we het hier over angstvallige geheimhouding om TV inkomsten veilig te stellen?
Ik kijk uit naar eerlijke advertising modellen voor TV zoals die op internet ontstaan zijn. Een prijs per gemeten bekeken commercial. Commercials die niet relevant, nep of slecht zijn zullen worden afgestraft. Programma’s die een beter getargette doelgroep hebben zullen via relevantere commercials minder afhakers kennen en dus goed verdienen. De long tail in TV krijgt dan pas bestaansrecht.
Hoedan ook, ik roep graag mensen op die mensen kennen met een kastje. Duizenden mensen lezen DutchCowboys per dag, dus als er minder dan 1000 mensen iemand kennen met een kastje, dan is bij deze bewezen dat er geen kastjes bestaan, ik verwacht dus minimaal 1000 reacties 🙂