In de afgelopen jaren is er veel geschreven over de meta tags en met name dat het belang ervan voor de ranking in zoekmachines steeds verder afneemt. Iedereen die iets met zoekmachine optimalisatie doet is het daar over eens. Maar is dit op dit moment nog steeds terecht?
Wat mij betreft zijn er zeker enkele redenen aan te wijzen om meta tags serieus te nemen. Meta tags, en dan de meta-description en meta-keywords, zijn begonnen aan een inhaalrace:
Google duplicate content filters Google heeft dit jaar problemen gehad om te bepalen wat wel en niet duplicate content is. Websites met algemene, of zelfs afwezige, meta tags, kunnen daardoor niet naar behoren in de zoekresultaten verschijnen voor hun content door bijvoorbeeld in de Supplemental Index terecht te komen, een soort tweede index die Google hanteert naast haar Main Index, waar de functionaliteit niet helemaal bekend van is.
Het verschijnen in de supplemental results is in feite een uitnodiging voor het verlies van traffic, dus kun je beter op voorhand actie ondernemen door het schrijven van unieke en relevante meta tags op jouw webpagina’s.
Wat is precies duplicate content? Ik vond een heel aardig artikel met een concrete kijk op duplicate content. Hierin wordt beschreven dat een duplicate content penalty in feite meestal niet een penalty is, maar dat de mate van indexatie en opname in de zoekresultaten eenvoudigweg bepaald wordt aan de hand van de PageRank en dus of een site al dan niet een authority site is (moeite waard om even te lezen).
Clickthrough rates Een goede ranking voor de voor jou goede keywords heeft geen zin als de omschrijving onder het zoekresultaat niet relevant is. Bij het weglaten van de meta-description kiest de zoekmachine random wat tekst uit de pagina (een ‘snippet’) die als omschrijving onder het zoekresultaat verschijnt. Dit hoeft niet altijd relevant te zijn, wat de doorklikratio voor jouw zoekresultaat (negatief) kan beïnvloeden.
Je kunt de tekst in de zoekresultaten voor jouw website beter controleren door het schrijven van unieke en relevante meta-tags, waarbij met name de meta-description belangrijk is, zodat de clickthrough rate verbetert. Als je dan een goede ranking realiseert, vertel de gebruikers dan waarom jouw website zo relevant is voor het betreffende zoekwoord.
Ranking Google gebruikt de meta-keywords tag niet voor de ranking van websites. Maar Yahoo! wel.
Wereldwijd is Yahoo! op kleine afstand van Google de tweede zoekmachine (30% marktaandeel US), maar ook in landen waar het marktaandeel van Yahoo! klein is (zoals UK en zeker Nederland), kunnen goede rankings in Yahoo! kosteneffectief zijn.
Uiteraard is dit NIET een advies om met keyword stuffing en spamming bezig te gaan. Schrijf relevante en unieke keywords in de meta-keywords tag (die ook op de pagina voorkomen), zodat Yahoo! ze voor ranking doeleinden kan gebruiken.
Samenvattend Te vaak zijn mensen gefixeerd op de details in plaats van op het totale plaatje. Fatsoenlijke meta-tags zijn onderdeel van het totale plaatje. Dit is zeker belangrijk als het gaat om clickthrough rates. Wat heeft het namelijk voor zin om een goede ranking te realiseren terwijl je de clickthrough rate geen kans geeft? Gebruikers van zoekmachines willen een quality experience. Biedt ze dat aan door goed voor alle details van jouw website te zorgen die je kunnen helpen om de beste user experience te realiseren. En meta tags horen daar zeker bij.
Via SEOMoz