30.11.2007
Online

Spock Spam

By: Jeroen de Hooge

BlogOnline
1196438170spock-logo.jpg
1196438170spock-logo.jpg

Ik ben vast niet de enige die deze week overladen is met Spock invites van online- en zakenrelaties. Zoals ik nu begrijp van deze mensen, hebben zij een account aangemaakt op Spock.com, en deze gekoppeld aan hun LinkedIn profiel. Spock stuurt vervolgens een mail aan al je LinkedIn connecties om deze uit te nodigen ook een profiel aan te maken. Persoonlijk vind ik dat een weinig sympathieke vorm van virale marketing.

Spock is een zogenaamde ‘people search tool’, een online dienst waarbij het mogelijk is alle online gegevens over een persoon(snaam) te vinden, bijvoorbeeld iemands LinkedIn profiel, video’s op YouTube, blogartikelen etc.

Het ‘enge’ aan dit soort diensten is dat het systeem volledig automatisch werkt en tags aan namen plakt. De Spock bot laat bijvoorbeeld weten dat mijn naam gekoppeld is aan de tags ‘Online Marketing Manager’ en ‘Orange’, terwijl ik daar al een tijdje niet meer werk. Wil ik deze gegevens aanpassen, moet ik een account aanmaken en ook zo word ik weer binnengehengeld als potentieel database nummertje.

Een Nederlandse people-search-tool is wieowie.nl, waar je ook foto’s en hyves profielen van mensen kunt vinden zonder dat je daarvoor eerst uren door google pagina’s hoeft te bladeren.

Niet voor niks heeft op dit moment al ruim 10% van de Hyvers zijn of haar profiel op afgeschermd-voor-onbekenden gezet, sinds dat deze zomer mogelijk werd. De ontwikkeling van dit soort zoekmachines zal de bezorgdheid om de openbaarheid van gegevens verder aanwakkeren vermoed ik. Maar de manier waarop Spock op dit moment nieuwe gebruikers binnenhaalt via spam, doet me helemaal huiveren van dit soort diensten.

Share this post