Tijdens Picnic 07 organiseerde UPC gistermiddag haar eigen subevent onder de noemer Red Picnic, waar uitvoerig werd stilgestaan bij de toekomst van digitale en interactieve televisie. De demonstratie van het digitale menu waar kijkers nieuwsberichten, sportuitslagen, horoscopen, games en films kunnen vinden illustreerde UPC’s ambitie om binnen nu en 5 jaar Teletekst te gaan vervangen.
Video on demand speelt daar een grote rol in. Bij navraag onder het publiek bleek dat ruim 60% van de aanwezigen het erover eens was dat videotheken binnen nu en vijf jaar out of business zijn. Terecht werd de vraag gesteld hoe het tegen die tijd gesteld staat met het niche-aanbod, van bijvoorbeeld obscure horror filmpjes voor een klein publiek.
Alhoewel UPC on demand in die behoefte op dit moment nog niet voorziet, is het niet meer dan aannemelijk dat de kijker in de toekomst – net als in de videotheek – de keuze heeft uit een haast onuitputtelijke hoeveelheid films. En waarom niet? Bandbreedte en bytes zijn een overkomelijker probleem dan fysiek ruimtegebrek.
UPC heeft leuke plannen voor de toekomst. Zij willen graag aansluiten op de ontwikkeling van steeds meer media-devices. Op elk apparaat beschikbaar en uiteraard op maat. Personalisatie van content heeft de toekomst. Een ontwikkeling die nauw samenhangt met de steeds betere mogelijkheden om kijkcijfers en interactieresultaten te meten. Uit privacy oogpunt wordt op dit moment nog wel bekeken hoe met deze gegevens dient te worden omgesprongen, ze worden nog niet openbaar gemaakt.
De integratie van Web 2.0 tools op televisie was een opmerkelijke in het rijtje ‘trends voor de toekomst’. Een experiment met een Flickr mashup werd later gedemonstreerd door de makers van 3voor12, waarbij kijkers live ‘tags’ kunnen insturen tijdens de radio uitzending van een DJ set. Van Flickr haalt de tool vervolgens een reeks foto’s met deze tags, waardoor op maat van de muziek een interessante videoclip van beelden ontstaat en de kijker als VJ fungeert.
UPC wil verder ook graag gaan experimenteren met tools als Google Maps en UGC in de bredere zin van het woord.
Een succesvolle interactieve case werd gepresenteerd door Discovery Channel, die in april dit jaar een rode knop applicatie lanceerden tijdens hun programmareeks Everest Beyond the Limit. Ruim 83.000 mensen openden de tool tijdens de zes weken dat deze live stond. In het menu konden mensen o.a. deelnemen aan een prijsvraag (wat 3500 mensen deden), extra feiten en weetjes lezen, en extra videobeelden bekijken.
Tijdens de uitzending werd er bovendien een flinke toename in het gebruik van de tool waargenomen. Of de tool vice versa ook extra kijkers op heeft geleverd werd niet bekend, omdat UPC deze kijkcijfers nog niet vrij kan geven.
Discovery Channel voelt zich bij uitstek geschikt voor interactieve televisie omdat zij, net als veel filmproducenten inmiddels, gewend zijn om bij de opnames van hun programma’s veel extra content te schieten.