Het congres-seizoen is weer aangebroken, en dat betekent wederom veel gebabbel over UGC, Web 2.0 en crossmedia met alle vakgenoten. DAG en Skoeps lijken dit seizoen stamgasten te gaan worden, en ook alle bekende marketingbloggers zijn inmiddels veelgevraagde sprekers.
Zo ook vanmiddag, tijdens het Blognomics congres in de Amsterdamse RAI. Een presentatie van advocaat Jetse Sprey aangaande de copyright issues die zich bij media als YouTube en weblogs aandienen, stuitte meteen op felle kritiek uit de zaal. Terecht werd opgemerkt dat juristen er als vanzelfsprekend vanuit gaan dat men zijn of haar content wíl beschermen, terwijl dat zeker in de online media eigenlijk een achterhaald, of in elk geval discutabel principe is.
Tijdsdruk maakte tot opluchting van Sprey een snel einde aan deze discussie, zoals vandaag eigenlijk elke net ontsproten dialoog na een lezing de kop in werd gedrukt. En dat was jammer, want een web 2.0 congres zonder interactie is een behoorlijke contradictie op het centrale thema. 🙂
Het gebrek aan discussie was echter niet geheel aan het strakke tijdschema te wijten, het backchannel dat op Twitter gepland was viel jammerlijk genoeg ook grotendeels in het water omdat Twitter uitgerekend vandaag met flinke vertraging te kampen had als gevolg van serverupgrades.
Gelukkig gebeurde er offline ook genoeg. Redacteur Cyril Snijders van DAG verzocht een panel bestaande uit Oscar Kneppers (Bright), Rogier Swagerman (Emerce), Jeroen Jonker Roelants (IDG) en Thomas van de Weerd (SBS) hun mening te geven over de nieuwe crossmediale krant. Dit ontaarde direct in een leuk gesprek over hoe traditionele media en nieuwe media elkaar in de toekomst (vaker) moeten gaan vinden. Dat er in de zaal ook nog heel traditioneel-denkenden zaten bleek uit een publieksreactie hierop: ‘Kwaliteit kan nooit gratis zijn, voor mij NRC Next en geen Pers of DAG’.
Als uitgevers een advertentiemodel verkiezen boven het vragen van abonnementsgeld betekent dat in mijn ogen echter niet dat een krant geen kwaliteit kan leveren, het geld komt alleen op een andere manier binnen. En zéker als je dit in een subtiele vorm giet zoals de branded content van Bright in DAG, of de content- en distributie deal met Albert Heijn. Branded content is hét advertentiemodel van de toekomst, en hoeft volgens mij kwaliteit geenszins te ondermijnen.
Ook onze weblogvrienden van Marketingfacts, Frank-ly, Frankwatching, Brick meets Byte en Geenstijl mochten aan de bak in een discussie over de doorgroei van Blogs naar mainstream media. De aanwezige journalisten in de zaal waren duidelijk gepikeerd. Zowel Skoeps (burgernieuwssite via MMS) als Geenstijl werd verweten dat hun berichtgeving ongecontroleerd, onbetrouwbaar en dus journalistiek onverantwoord is.
Dominique Weesie van Geenstijl pareerde door te stellen dat weblogs zelfreinigend zijn: op het moment dat lezers op onwaarheden of manipulatie stuitten, sabelen ze de schrijvers keihard neer. Niet slim om te doen dus, als je credits bij je publiek op wilt bouwen. Op het moment dat ik nog wilde inbrengen dat het niet eens de vraag is of wij wel betrouwbare content leveren, maar eigenlijk meer speelt dat internetlezers niks of niemand meer vertrouwen (givemeaneos.nl werd in reacties op de eerste berichtgeving direct afgedaan als ‘Hoax!’) kwam aan Blognomics een abrupt einde met de mededeling dat het borreltijd was.
En dat was eigenlijk maar goed ook, want de ware meerwaarde van deze dag was dat ik eindelijk al mijn online Twitter amigo’s IRL mocht ontmoeten. En toen hadden we dat triviale medium Internet eigenlijk nergens meer voor nodig.