Eerder schreef Henk al dat de 2007 lijstjes er weer aankomen, zo was er de Geen Stijl Zeitgeist, de officiële Google Zeitgeist en ook MSN bracht een mooi lijstje uit.
Vandaag lees ik op de site van het Belgische Nieuwsblad dat Google voor het eerst het surfgedrag van onze zuiderburen in kaart heeft gebracht. Even geïnformeerd dus bij Google.be.
De resultaten van de Zeitgeist 2007 van Google tonen aan dat instrumenten zoals zoekmachines onmisbaar zijn bij het gericht zoeken naar relevante informatie. Veel mensen gebruiken Google om op het internet te zoeken naar wat aansluit bij hun huidige interesses. De eindejaars-Zeitgeist van Google geeft dan ook een interessant beeld van de “tijdsgeest”. Waar ging de Belg naar op zoek in 2007?
Wat showbizz betreft, gaat de Belg voluit voor meer recente artiesten, maar apprecieert hij nog steeds de vaste waarden uit de muziekwereld. Dit blijkt duidelijk uit de top 10 van artiesten van wie de naam bij een zoekopdracht het vaakst werd gecombineerd met het woord “concert”:
1. Tokio Hotel 2. Mika 3. Clouseau 4. Genesis 5. The Police 6. Céline Dion 7. Yannick Noah 8. Justin Timberlake 9. Calogero 10. Rhiana
De top 10 van trefwoorden die de Belg het vaakst combineert met het woord “tweedehands” wordt op zijn beurt sterk gedomineerd door diverse vervoersmiddelen:
1. auto 2. fietsen 3. motorfiets 4. boeken 5. meubelen 6. GPS 7. caravans 8. boten 9. brommers 10. vrachtwagens
De meest populaire bestemmingen die de Belg samen met het woord “vakantie” het vaakst opzoekt op Google:
1. Frankrijk 2. Ardennen 3. Turkije 4. Spanje 5.I talië 6. Corsica 7. Nederland 8. Kroatië 9. Egypte 10. Provence
En het rijtje meest gezochte Belgische voetbalclubs:
1. Anderlecht 2. Club Brugge 3. Germinal Beerschot 4. Sint-Truiden 5. KV Mechelen 6. AA Gent 7. Standard 8. Cercle Brugge 9. FC Brussels 10. Zulte Waregem
Wat verder opviel in de online-interesses van de Belg, was de nog toenemende populariteit van sociale netwerken op het web. Vooral de community-sites waar filmpjes centraal staan (Youtube, Dailymotion, Gigistudio) doen het goed, maar ook de meer op muziek gerichte vriendensite Myspace blijkt nog niet uitgeteld, en de lokalere LNM en Facebox (later Netlog) zetten zich door.
Google heeft ook de Belgische steden opgezocht waar per specifiek thema de meeste zoekopdrachten worden uitgevoerd.
* Gent is de stad waar het vaakst wordt gezocht naar vacatures.
* Brussel is de stad met de meeste zoekopdrachten naar recyclage.
* Brussel is ook de stad waar men de meeste informatie zoekt over sport.
* Leuven bekleedt de eerste positie van het klassement betreffende zoekopdrachten naar bier.
* Antwerpen krijgt de eerste prijs voor het aantal zoekopdrachten naar feesten (trefwoord « party »).
* Luik is de stad waar men zich het meeste bezighoudt met het weer.
* Roeselare is de stad die het meeste in de ban is van de liefde.
* Antwerpenaars zoeken het vaakst naar video.
* Namen is de provinciehoofdstad die op Google het meest frequent zoekt naar mode.
* Asse neemt de eerste plaats in bij de zoekopdrachten naar de koning.
* En het is in Mechelen dat Axelle Red de meeste fans telt.