Afgelopen week is de website www.beursblik.nl gelanceerd. Beursblik is een beurswebsite die ‘het op een andere manier doet’ dan de gemiddelde beurswebsite. Deze site probeert met een 2.0 denkwijze de bezoekers te bedienen: een ‘beurs op maat’.
Beursblik biedt beleggers de mogelijkheid een ‘eigen’ pagina op te bouwen. Beleggers kunnen zelf bepalen welke (beurs)informatie er getoond wordt. De persoonlijke pagina kan worden ingericht door informatie toe te voegen of juist weg te laten of te verplaatsen. Door informatie van andere sites toe te laten ontstaat een soort iGoogle voor beleggers.
Beursblik geeft op haar eigen site aan dat de oorsprong van de site zo’n 2 jaar geleden ligt. Een belegger bleek vijf a zes beleggingssites te bezoeken om de informatie te verzamelen die hij nodig had om zijn keuzes te bepalen. Beursblik wilde dit vereenvoudigen.
De site maakt gebruik van een redactie en van de bezoekers zelf. De redactie bepaalt de inhoud van de standaard-startpagina, de beleggers beoordelen zelf de tips van andere bezoekers en kunnen zien welke informatie andere leden hebben toegevoegd en welke onderdelen het beste gewaardeerd worden.