05.06.2007
Online

Internet en Assurantiemarkt: not meant to be?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
1181069147schade.jpg
1181069147schade.jpg

Een op de negen assurantiekantoren beschikt niet over een website. Dat blijkt uit een onderzoek onder 4000 assurantiekantoren uitgevoerd door Marketingplaats en Oostdam & Van den Eijkel. Daarnaast worden de kansen die het internet biedt niet of nauwelijks benut door tussenpersonen. Internet en Assurantiemarkt lijken geschikt voor elkaar maar matchen blijkbaar niet. Ik ben benieuwd naar de mening van de lezers van DC.

Het is de tijd van congressen en seminars. Naast The Next Web bezocht ik vorige week op uitnodiging van Delta Lloyd ook het AM-internet congres. Dit congres (waar onder meer Ton Wesseling sprak) richt zich op de assurantiemarkt (wat de naam Assurantie Magazine misschien al doet vermoeden 😉 ) en heeft als specifieke onderwerp het Internet.

In aanloop naar dit congres deden de bureaus Marketingplaats en Oostdam & Van den Eijkel (die hun eigen site overigens niet geupdate lijken te hebben) een onderzoek naar het gebruik van internet door assurantie tussenpersonen. Hoewel de resultaten dus al een week oud zijn vond ik ze toch even het vermelden waard.

Op het congres werd al duidelijk dat de tussenpersonen verre van vernieuwend bezig zijn. Uit het onderzoek blijkt het echter dat het nog een stuk verder gaat. Een kwart van de intermediairs beschouwt het internet niet als kans om nieuwe klanten te werven. Van de intermediairs die wel over een website beschikken ziet tweederde niet hoe ze die website kunnen benutten voor omzetgroei.

Ondanks dat biedt meer dan de helft wel al een mogelijkheid op de website aan om polissen online af te sluiten. Veelal gebeurt dit overigens doordat deze tools worden aangeboden door de maatschappijen. Persoonlijk ben ik de laatste tijd steeds meer actief in deze branche en is dit zeer herkenbaar. En dat terwijl de assurantiemarkt zich volgens mij juist erg goed leent voor het internet.

Een principe als de “Long Tail” is volgens mij erg goed van toepassing op deze markt. Toch ‘gebeurt’ het in deze branche blijkbaar nog niet echt. De markt vraagt om een persoonlijke aanpak en vertrouwen voor klanten. Het internet lijkt me daarvoor een uitgesproken goede tool om hier ondersteunend bij te helpen. Assurantiekantoren lijken echter te denken dat het vertrouwen juist niet via het internet gehaald kan worden.

Ik ben wel benieuwd hoe de bezoekers van Dutch Cowboys hierover denken: waarom komt deze branche niet “los” op het web en blijven er zoveel hangen?

Share this post