P&O-ers gebruiken het internet om informatie over sollicitanten te vinden. Een poll op cv verificatie.nl geeft aan dat 14% standaard sollicitanten googelt. In de VS leidt dat er inmiddels toe dat sollicitanten belastende informatie op het net willen laten verwijderen.
Een kwart van de Amerikaanse HR-managers gebruikt het internet om sollicitanten ‘door te lichten’. Bij bijna de helft van dit speurwerk wordt informatie gevonden die negatief is voor de potentiële werknemers. Uit onderzoek van Careerbuilder.com blijkt dat de zoekmachines het meest worden gebruikt, maar dat eentiende van de P&O’ers ook sociale netwerken gebruikt als bijvoorbeeld Hyves of MySpace. Vooral op deze sites wordt veel, soms belastende, informatie gevonden over de sollicitanten.
Sollicitanten die ontevreden zijn over hun online identiteit kunnen nu via Reputation Defender kwalijke of onjuiste informatie laten verwijderen.
Als je een abonnement neemt (9 dollar per maand), gebruikt ReputationDefender een searchbot om zoveel mogelijk informatie over de klant op het net te vinden. Op basis van de rapportage weet je dan wat een werkgever over jou op het net tegen gekomen kan zijn. Bij kwalijke of onjuiste informatie wordt vervolgens (voor 30 dollar per item) de beheerder van de betreffende site vriendelijk verzocht de inhoud te verwijderen. Als hieraan geen gehoor wordt gegeven volgt een tweede, meer dringende, brief. Indien resultaat uitblijft, wordt de klant doorverwezen naar een advocaat.
Ook andere Amerikaanse start-ups bewegen zich inmiddels op het terrein van identity management. Bij Namyz.com maak je een account aan met voor jou gewenste informatie die vervolgens door Namyz gepromoot wordt bij de belangrijke search engines. Hierdoor verdwijnt de belastende informatie naar de achtergrond. ClaimID is een gratis service om je online identiteit te sturen.
Andere deskundigen op het gebied van de “people search” adviseren om je eigen webhomepagina te starten of om te gaan bloggen. (Via Sollicitant.com)