Vanaf vandaag is het nieuwe en langverwachte platform voor de sponsored search van Yahoo! Europa live en is ook Yahoo! Nederland begonnen met de migratie van adverteerders naar het nieuwe platform. Het advertentiesysteem is zo ontworpen dat marketeers hun campagnes beter kunnen beheren, zodat zij een groter rendement op hun investeringen in search advertising bereiken.
Ik ben enige tijd geleden aanwezig geweest tijdens de lancering van Panama in Panama. Toen kregen we al een introductie in de mogelijkheden die het nieuwe systeem ons nu biedt en het is veelbelovend. De nieuwe structuur, snelheid en extra functionaliteiten zijn een enorme stap voorwaarts.
Het grote nadeel (is het een nadeel??) is het verlies van de transparantie m.b.t. biedingen, posities en dus het gehele biedingslandschap. Het feit dat er nu gewerkt gaat worden met een kwaliteitsscore, zoals Google dat doet, heeft uiteraard ook grote voordelen, omdat de adverteerder nu een meer eerlijke prijs betaalt voor de positie die behaald wordt.
Ik ben tevens erg benieuwd naar de reporting en dan vooral m.b.t. de grafieken en eventuele forecasting. Met het nieuwe systeem kan Yahoo! namelijk voorspellen hoeveel meer of minder clicks een adverteerder ontvangt wanneer een bieding op een bepaald zoekwoord verhoogd of verlaagd wordt. Deze vorm van forecasting zou namelijk ook gebruikt kunnen worden in de reporting…
Maar goed. We mogen blij zijn dat het nieuwe systeem er nu is. De eerste ClearSense-klanten worden gemigreerd en dan kunnen we straks eerste de resultaten van dit alles eens gaan vergelijken met de ‘oude’ resultaten. Daarna kunnen we pas écht meer zeggen over het nieuwe platform.