30.01.2008
Advertising

De SlimmeSigaret vecht reclameverbod aan

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising
de-slimmesigaret-vecht-reclameverbod-aan.jpg
de-slimmesigaret-vecht-reclameverbod-aan.jpg

De minister is voorbarig én selectief met een reclameverbod

Ten eerste zit er geen tabak in een Slimme Sigaret. Wel kun je er een ampul in stoppen die nicotine bevat. Maar wat is daar mis mee? Voor nicotinekauwgom en nicotinepleisters wordt ook gewoon reclame gemaakt. Een reclameverbod voor de SlimmeSigaret is dus selectief. De naam ‘sigaret’ zorg wellicht voor verwarring. Misschien had ik het de ‘damplolly’ moeten noemen: je stopt hem in je mond, zuigt eraan en er komt waterdamp uit. Doordat er ook varianten zijn waarin je een ampul stopt die nicotine bevat, werkt het voor veel mensen als sigaretvervanger, maar daarom kun je het nog niet gelijkstellen aan een sigaret of sigaar

“Natuurlijk begrijp ik dat de minister onderzoek wil laten doen en overleg wil plegen met Europese collega’s. Maar waarom kan er tot die tijd niet gewacht worden met het nemen van besluiten? Vanwaar die onstuitbare haast? Dat is mij niet duidelijk. Stel dat het besluit straks ongegrond blijkt, gaat de minister dan mijn gederfde omzet vergoeden?

weigerde zoekmachine Google zijn advertenties

Ondanks het dreigende reclameverbod zien we vooralsnog geen reden om die zaak stop te zetten,  Google vertoont namelijk ondertussen wél de advertenties van concurrenten

Share this post