10.01.2008
Social Media

Gouden Gids laat mieren zoeken

By: Henk de Hooge

BlogSocial Media
gouden-gids-laat-mieren-zoeken.jpg
gouden-gids-laat-mieren-zoeken.jpg

eigen chatbotgoudengids.nl

De gebruiker kan Mier3000 zoekvragen stellen en krijgt direct een overzicht van maximaal tien zoekresultaten. Gouden Gids wil hiermee jongeren stimuleren gebruik te maken van zijn zoekdiensten .

De gebruiker wordt verwelkomd door Mier3000 met een korte uitleg. Vervolgens kan de gebruiker in eigen woorden vragen waar hij of zij naar op zoek is. Door het woord ‘meer’ of ‘persoon’ in te typen worden de volgende tien zoekresultaten weergegeven.

De chatbot is aan de hand van het zoekgedrag van gebruikers van de website opgebouwd. Veel gebruikte aspecten van goudengids.nl zijn toegevoegd aan Mier3000. De zoekresultaten zijn bijvoorbeeld te bekijken op een plattegrond. Vervolgens kan de gebruiker doorklikken voor uitgebreidere informatie op de detailpagina van het betreffende bedrijf op goudengids.nl.

“Uit onderzoek blijkt dat jongeren van 16 tot 19 jaar onze producten niet of nauwelijks gebruiken. Als ze al van het merk Gouden Gids hebben gehoord, associëren ze dat met het boek. Ook het gebruik van de website is niet wijdverspreid”, aldus Ian Harrison (algemeen directeur van het bedrijf).

Het idee achter de naam Mier3000 is dat mieren ijverige beestjes zijn. Het impliceert dat ze hard aan het werk gaan voor de gebruiker. Een persoonlijke mier die bedrijven en personen kan vinden. De toevoeging 3000 is een knipoog naar de veelvoorkomende ‘nicknames’ die gebruikt worden op MSN.

Share this post