08.05.2006
Online

Rechtzaken klikfraude op komst

By:

BlogOnline
1147124633vrouwe-justitia.jpg
1147124633vrouwe-justitia.jpg

Waar grote geldstromen ontstaan, loert ’t gevaar op fraude, en search engine advertising is daarop geen uitzondering. De ‘pain-in-the ass’ van de business kent geen winnaars, zoals altijd met fraude.

Google wordt volgens MSNBC in de US geplaagd met een groeiend aantal rechtzaken van adverteerders, die zeggen tientallen procenten van hun rekeningen te veel te betalen. Sommigen noemen percentages van 10 tot 40%, en menen dat aan te kunnen tonen. Hoge bomen vangen veel wind, dus dat de pijlen zich op Google richten ligt voor de hand, maar MSN en Yahoo zijn uiteraard mede-slachtoffer.

Het bericht van MSNBC baseert zich op het bedrijf Radiator.com, dat een maand lang eigen onderzoek heeft uitgevoerd, en meent te kunnen aantonen voor zo’n $7000 dollar (35% van de rekening) ’t schip te zijn ingegaan.

Click Forensics, dat maandelijks rapporteert over de omvang van klikfraude in de US, zegt dat Google en Yahoo’ ad’s voor 12% zijn vervuild met klikfraude, wat neerkomt op $1,5 miljard aan te veel ontvangen inkomsten.

Google, op wie de recente aantijgingen zich vooral richten, erkent ’t probleem en kondigde in maart aan extra hard aan uitbanning te gaan werken, en bovendien open te staan voor schikking met gedupeerden. MSNBC noemt een bedrag van $90 miljoen dollar, proceskosten included.

Tot juni is er de tijd om te schikken, maar individueel zijn er partijen die nu al aan hebben gegeven niet akkoord te gaan. ’t Is Amerika, en hopelijk geldt daarin ook dat procederen niet een game op zich is geworden…

Share this post