Een quote uit 1999 van de CEO van een van de grootste luxury brands ter wereld ‘Wij zullen nooit onze brand in een online omgeving plaatsen laat staan verkopen’. Daar zijn de van oorsprong voornamelijk family run bedrijven inmiddels wel op teuggekomen. Maar de onlinewereld is voor hen nog altijd geen prioriteit, want bij luxury gaat het om ervaring, omgeving, om alle 5 senses en persoonlijke aandacht. Dit was althans mijn observatie tijdens de Luxury Brands Marketing Summit in Monte Carlo afgelopen week. Ik was daar voor XEED met als doel uit te vinden hoe deze marketeers tegenover meer marketing efficiency en brand control staan.
Deze observatie wordt ondertekend door Businessweek in dit artikel . Aangezien de doelgroep zich absoluut wel veel online bevindt en je online wel degelijk een experience kunt aanbieden, lijkt online mij wel degelijk van groot belang voor deze partijen. Het gevolg is dat merken zoals Dior, Louis Vuitton, Moet & Chandon en Cartier in de online omgeving wel aanwezig zijn, maar dan vooral op sites van derden. Op blogs , in magazines, verkoopsites, warenhuizensites en eBay. Op die plekken is het moeilijk om je brand te controleren. Een groot probleem voor een bedrijf als Louis Vuitton, die haar merk als belangrijkste asset heeft, (12,3 miljard), en haar merk in veel omgevingen niet graag terugziet. Een antwoord op deze uitdaging is nog niet voorhanden, volgens de worldwide marketing director online van Dior.
Een start is om met grote online magazine als Style.com samen te werken om het brand goed neer te zetten. Hier is wel een goed budget voor nodig.
Nederland is niet z’n luxury land, met de PC Hooftstraat als enige echte omgeving voor deze brands. Wie van ons Nederlanders heeft oplossingen voor bovenstaande?