Online video begint ook langzaam verticaal te worden en ook hier loopt het travel segment voorop: Travelistic, een initiatief van video uitgever Diversion Media.
Travelistic combineert gelicenceerde tv content, professioneel geproduceerde video content, user generated video en user distribution tools met pre-roll en display ads (op dit moment o.a. Procter & Gamble, Days Inn en Acura).
De gelicenceerde tv content wordt in stukjes geknipt om het geschikt te maken voor webconsumptie, want de 22 minuten content is niet geschikt voor webgebruik.
Zoals een degelijke video website betaamt, kunnen gebruikers de video content ‘embedden’ in hun eigen websites of doorsturen naar vriendjes en vriendinnetjes. Uiteraard kun je jouw eigen video’s uploaden, maar ze worden wel gekeurd door Diversion Media.
Travelistic leunt nu op het Google AdSense netwerk (voor de display ads naast de video’s) en het InStream video ad netwerk van Advertising.com, dat 0:15 en 0:30 pre-roll ads laat draaien voor enkele professioneel geproduceerde video’s. Op dit moment worden de pre-roll ads nog niet veel ingezet.
Travelistic functioneert ook als social network waarin je jouw profile page hebt met bezochte bestemmingen en een wishlist van plaatsen die je graag wilt bezoeken. In de toekomst kunnen gebruikers contact met elkaar zoeken om bijvoorbeeld samen reizen te boeken.
De integratie met Google Maps lijkt bijna vanzelfsprekend en is naar mijn mening toch goed gedaan. Niet te overdreven en functioneel. Een leuk initiatief dat door de beperkte doelgroep misschien toch interessant kan zijn met het huidige business model … of niet? Via Clickz