Edelman, PR-bureau, gaat samenwerken met Technorati, de grootste zoekmachine voor blogs. Technorati ontwikkelt een zoekmachine voor blogs in vijf nieuwe talen voor exclusief gebruik door Edelman tot begin 2007. Zo kunnen klanten van Edelman optimaal worden geïnformeerd over de gesprekken over hun bedrijf of producten in de blogosphere. Het monitoren van blogs geeft bedrijven inzicht in ontwikkelingen en wensen van de doelgroep of andere stakeholders.
Technorati gaat voor Edelman gelokaliseerde blogzoekmachines ontwikkelen in het Chinees, Koreaans, Duits, Italiaans en Frans. Iedere taalspecifieke website geeft resultaten in de taal van de gebruiker en een top 100 van de meest relevante blogs, gemeten aan het aantal inbound links. Alle vijf de websites worden aangeleverd door Technorati in het derde kwartaal 2006, te beginnen met de Franstalige.
“Bloggers zijn aanjagers van de media waar ook ter wereld,” zegt Richard Edelman, CEO Edelman. “Het is cruciaal dat we onze accountteams met de best mogelijke middelen uitrusten om wereldwijd voor onze klanten te monitoren. Hierdoor kunnen zij deelnemen aan de dialoog in de blogosphere. Tweederde van deze dialogen is in een andere taal dan het Engels. Het is een strategische investering deze zoekmethode ook in andere talen beschikbaar te maken voor onze klanten. Technorati is koploper op het gebied van blogzoekmachines en is daarom de aangewezen partij voor ons om dit te realiseren.” via AdManager