De videospelletjesmarkt is volwassen geworden en de strijd om de gamer is in volle gang.
In de mondiale videospelletjesindustrie werd vorig jaar $24,5 miljard verdiend, waarmee bioscooprecettes werden ingehaald. Naar verwachting zullen de verkopen in 2008 zijn gestegen naar $55 miljard. Terwijl het televisiepubliek slinkt en het bioscoopbezoek stagneert, komt gaming op als de nieuwste, misschien wel sterkste peiler van de mediawereld.
Gaming explodeert naar alle kanten: online, mobiel, mondiaal, op internet. Het is populair bij beide seksen, onder alle leeftijdscategorieën en interessegroepen. Geen wonder dus dat filmstudio’s (Paramount, Disney), mediareuzen (Viacom), spelletjesmakers (Electronic Arts) en elektroni-cabedrijven (Sony) zich allemaal op deze lucratieve markt storten.
Daarbij heeft Sony voorlopig de beste uitgangspositie. Het bedrijf beschikt over alle ingrediënten voor een waar videogame-imperium. Sony verkoopt hardware, de PlayStations, ontwikkelt spelletjes exclusief voor de eigen consoles, en bezit Sony Pictures en MGM filmstudio’s. Bron: BusinessWeek/marketingonline.nl