Niet de erotische, maar wel de populaire sites over beroemdheden zijn de grootste verspreiders van Adware. Dat onthult het antivirusbedrijf McAfee in zijn rapport ‘Adware and Spyware: Unraveling the Financial Web‘ (pdf, 1,95 MB).
Volgens de Amerikaanse firma is de verspreiding van adware en spyware de voorbije jaren sterk toegenomen. Dat de meeste internetgebruikers geen onderscheid weten te maken tussen veilige en onveilige websites maakt dit des te problematischer.
Volgens McAfee zijn beroemde sterren een veel beter lokmiddel dan seksueel getinte websites om adware en spyware te verspreiden. Die verspreiders maken daarbij geregeld misbruik van de zogenaamde ‘affiliate’ marketingprogramma’s die reclame op websites van derden plaatsen . Ook zouden firmanamen en websites als dekmantel dienen om argeloze internetgebruikers te lokken.
McAfee beweert dat bonafide sites hierdoor ongewild in verband te brengen zijn met spyware-verspreiders. Niet toevallig is adware een lucratieve business: zo raakte bij een recente Amerikaanse rechtszaak bekend dat een internetcrimineel 150 dollar kreeg per 1.000 geïnfecteerde computers. (Bron: Tijd.be)